گزارش والدین از میزان بروز عفونت های تنفسی و گوارشی کودکان پیش دبستانی تحت نگهداری در مهدکودک و خانه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات حاکی از آن است که کودکان مهدکودک در مقایسه با کودکان تحت نگهداری در خانه به میزان دو تا سه برابر بیشتر دچار بیماری های عفونی می شوند. این مطالعه با هدف بررسی میزان بروز و مقایسه علائم شایع عفونت های تنفسی و گوارشی در این دو گروه از کودکان شهر اردبیل انجام شد.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه مقطعی گذشته نگر است که داده ها بر اساس گزارش والدین در طی یک سال جمع آوری شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به علائم بیماری های عفونی بود. واحدهای مورد پ‍ژوهش 600 کودک در گروه سنی 3 تا 6 سال بودند که به روش تصادفی طبقه ای از 20 مهدکودک و 20مرکز بهداشتی در سطح شهر انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از spss-16 و روش های آماری توصیفی و تحلیلی مانند کای دو استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که در طی یک سال گذشته 99/3% کودکان مهدکودک و 97/7% کودکان تحت نگهداری در خانه حداقل یک دوره سرماخوردگی داشتند. میانگین تعداد دفعات ابتلا در کودکان مهدکودک 0/18± 5/3 بود که نسبت به کودکان نگهداری شده در خانه با میانگین 0/1± 3/4 بیشتر بود. از نظر ابتلا به دفع خلط، تنگی نفس متعاقب سرماخوردگی، سابقه بستری ناشی از عوارض عفونت های تنفسی، تعداد مبتلایان به اسهال، بستری به همین علت تفاوت آماری معنی دار بود (p<0.05)، ولی از نظر دفعات ابتلا به سرفه، تب، گلودرد و عفونت های چشم تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
بروز برخی از بیماری های عفونی از جمله عفونت های تنفسی و گوارشی در کودکانی که ساعاتی از روز را در مهد کودک نگهداری می شوند بالا ست.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!