بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر مهارت های ارتباطی میان فردی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بسیاری از صاحب نظران، توانایی برقراری ارتباط صحیح را از مهم ترین ویژگی های کارکنان بهداشتی- درمانی می دانند. آموزش مهارت های ارتباطی بیماران، می تواند نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت داشته باشد. آموزش مهارت های ارتباطی باید جزئی از برنامه آموزش کارکنان بهداشتی باشد. پژوهش حاضر را با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر ارتقای مهارت های ارتباطی میان فردی بهورزان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1391 طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی تعداد کل 70 نفر از بهورزان شاغل در خانه های بهداشت تحت پوشش چهار شهرستان سمنان و مهدیشهر (34 نفر)، گرمسار و آرادان (36 نفر) وارد مطالعه شدند و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مرحله اول گردآوری داده ها به صورت خودارزیابی با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، در هر دو گروه مداخله و کنترل و به طور هم زمان، به اجرا درآمد. سپس مداخله آموزشی طی چهار هفته متوالی، شامل دو کارگاه آموزشی یک روزه در هفته های اول و دوم، یک جلسه ایفای نقش، رفع اشکالات افراد گروه مداخله در هفته چهارم بود. جهت افراد گروه کنترل مداخله آموزشی اجرا نشد. گردآوری داده ها 8 هفته پس از اتمام مداخله آموزشی و با استفاده از پرسش نامه کتبی مشابه آزمون اولیه، به طور هم زمان و در هر دو گروه مداخله و کنترل اجرا شد.
یافته ها
قبل از مداخله، میانگین نمرات مهارت های ارتباطی عمومی و مهارت ارتباطی بازخورد، در دو گروه مداخله و کنترل دارای تفاوت آماری معنی دار بودند، ولی در بقیه مهارت های ارتباطی چنین اختلافی مشاهده نشد. با وجود این در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات تمامی مهارت های ارتباطی و اختصاصی از اختلاف آماری معنی دار برخوردار شدند و مقدار این اختلاف در دو مهارت ارتباطی عمومی و مهارت اختصاصی بازخورد، در مقایسه با مرحله قبل از مداخله، بیش تر بود. نتایج آزمون آماری تی زوج نشان می دهد که در گروه مداخله، در همه مهارت ها (به جز مهارت گوش دادن فعال و مهارت تحسین و تشویق بعد از مداخله افزایش معنی دار رخ داده است ولی در گروه کنترل هیچ تغییری رخ نداده است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که طراحی و اجرای برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی میان فردی، می تواند به ارتقای مهارت های ارتباطی بهورزان هم در بعد عمومی و هم در ابعاد اختصاصی منجر شود
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!