نقش استرس در آمادگی برای درمان وابستگی به مواد مخدر بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
وابستگی به مواد مخدر از مهم ترین آسیب های اجتماعی است که به عنوان معضل زیستی، روانی و اجتماعی مطرح می گردد. روابط اجتماعی و خانوادگی بر درمان معتادان موثر می باشد. این روابط در صورت ناسالم بودن باعث افزایش استرس های روزانه شده و آمادگی برای درمان وابستگی به مواد را پایین می آورد. این مطالعه با هدف تعیین نقش استرس در آمادگی برای درمان وابستگی به مواد در شهر همدان بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) در سال 1392 بر روی 118 نفر از معتادان شهر همدان انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود. پرسش نامه ها به صورت خودگزارش دهی و مصاحبه تکمیل شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه های مدل اعتقاد بهداشتی، آمادگی معتادان برای درمان و استرس روزانه بودند.
یافته ها
بین سازه های شدت درک شده در مورد تاثیر استرس و خودکارآمدی برای درمان وابستگی به مواد با میزان آمادگی معتادان برای درمان رابطه معنی داری یافت شد (0/001>=P-value). با افزایش میزان خودکارآمدی (0/41=r) و شدت درک شده (0/17=r)، میزان آمادگی درمان وابستگی به مواد افزایش می یابد.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی مناسب برای بررسی تاثیر مدیریت استرس بر میزان آمادگی درمان وابستگی به مواد، با تاکید بر سازه هایی از مدل اعتقاد بهداشتی که بیش ترین تاثیر را دارند تدوین گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!