بررسی آلودگی باکتریال تیغه های لارنگوسکوپ در بخش های درمانی بیمارستان موسی بن جعفر(ع) قوچان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از راه های کنترل عفونت بیمارستانی، شناسائی و تعیین ابزار انتقال و نوع آلودگی قابل انتقال با آن می باشد تا در پیشگیری و درمان کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی آلودگی، نوع و شدت آلودگی تیغه های لارنگوسکوپ به مدت 4 ماه در بخش های درمانی بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان در سال 1389 بود.
مواد و روش کار
روش کار به صورت توصیفی بوده و بطور تصادفی انجام شده است. ازتیغه های لارنگوسکوپ ضد عفونی شده در طول 4 ماه 104 مورد نمونه برداری شد. نمونه برداری با سواپ استریل انجام و کشت انجام می گردید. درصورت رشد باکتری و ایجاد کلونی، لام تهیه شده و از نظر نوع باکتری و شدت رشد باکتری مورد بررسی قرار داده می شد. اطلاعات جمع آوری شده بوسیله نرم افزار SPSS ورژن 17 و بر اساس تست های کای دو و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که 55 عدد (52/9%) از تیغه ها آلوده بودند. بیشترین نوع آلودگی مربوط به سوش میکروبی استافیلوکک کواگولاز منفی با 20 مورد (36/4%) و کمترین نوع آلودگی مربوط به انتروکوک با 5 مورد (9/1%) می باشد. در مقایسه شدت آلودگی بین بخش های درمانی بیشترین مربوط به اتاق عمل و کمترین مربوط به بخش های اطفال و جراحی مردان بود.
نتیجه گیری
اصول و روش کلی مشترکی در شستشو و ضد عفونی تیغه های لارنگوسکوپ به کار می رود که روش قابل قبولی است. اما رعایت جزئیات و رعایت دقیق مراحل شستشو و ضد عفونی توسط افراد در بخش ها متفاوت است و قابل تائید نیست که نیازمند آموزش و سخت گیری بیشتر از طرف واحد کنترل عفونت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
525 تا 530
لینک کوتاه:
magiran.com/p1347164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!