بررسی سرواپیدمیولوژی و عوامل خطرتوکسوپلاسموزیس در دختران دبیرستانی شهر ایلام در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توکسوپلاسموزیس، عفونت مشترک بین انسان وحیوانات است. بیماری توسط توکسوپلاسما گوندی ایجاد می شود. شیوع این عفونت به شرایط آب و هوا، عادات غذایی و تماس با گربه بستگی دارد. آلوده شدن زنان باردار ممکن است منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و ناهنجاری های مادرزادی گردد. مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که به منظور تعیین آنتی بادی IgG علیه توکسوپلاسما در دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تعداد 260 نمونه خون از دانش آموزان دختر شاغل به تحصیل در دبیرستان های شهر ایلام در سال 1391 به روش تصادفی جمع آوری و با روش ایمونوفلورسانس غیرمستقیم آزمایش شد. در این پژوهش پرسشنامه ای تنظیم و در اختیار جامعه مورد نظر قرار گرفت و اطلاعاتی از قبیل سابقه مصرف گوشت به صورت کباب و نیم پز، سابقه تماس با گربه و محل سکونت جمع آوری گردید. همچنین تحلیل یافته ها توسط نرم افزار SPSSو آزمون مجذور کای صورت گرفت.
نتایج
میزان شیوع آنتی بادی IgG در این دانش آموزان 21/1 درصد بوده است. آزمون آماری کای دو (2х) نشان داد که بین عفونت و نحوه طبخ گوشت به صورت کباب و نیم پخته ارتباط معنی داری وجود دارد (0/002>P).
نتیجه گیری
با توجه به پایین بودن سطح آنتی بادی ضد توکسوپلاسماگوندی در دختران دبیرستانی و ایمن نبودن هنگام بارداری و عوارض جبران ناپذیر انگل در جنین، به منظور کاهش خطرات مشکل، ارائه آموزش های لازم قبل از بارداری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!