بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های گرم منفی جدا شده از کشت ادرار بیماران بستری در بخش های مختلف بیمارستان ولی عصر (عج) شهرستان فسا طی سال های 1391 و 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت مجاری ادراری یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی در انسان بوده و درمان به هنگام و مناسب آن فوق العاده حائز اهمیت است. افزایش روز افزون مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های پاتوژن از مشکلات پیش روی علم پزشکی می باشد. بررسی الگوی حساسیت باکتری ها و آشنایی با مقاومت های رایج در هر منطقه جهت اتخاذ تدابیر درمانی مناسب کمک کننده می باشد.هدف از مطالعه حاضر بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های گرم منفی جدا شده از کشت ادرار بیماران بستری در بخش های مختلف بیمارستان ولی عصر (عج) شهرستان فسا در طی سال های 1391 و 1392 می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی- توصیفی، نمونه های ادرار بیماران بستری در بخش های مختلف بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) فسا به آزمایشگاه تشخیص طبی این مرکز ارسال شد. پس از تشخیص هویت سویه ها، تست آنتی بیوگرام به روش انتشار دیسک جهت تعیین حساسیت ضد میکروبی سویه ها انجام گردید.
نتایج
در این مطالعه، در 99/7 درصد افراد بستری عامل عفونت مجاری ادراری باکتری های گرم منفی بودند. در اکثریت ایزوله ها، بیشترین میزان مقاومت در برابر آمپی سیلین و کمترین میزان مقاومت مربوط به آمیکاسین بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه، آنتی بیوتیک های آمیکاسین و سفوتاکسیم به عنوان موثرترین داروها برای درمان اکثریت بیماران مبتلا به عفونت مجاری ادراری شناخته شدند. البته، با توجه به تفاوت نتایج آنتی بیوگرام در مناطق جغرافیایی مختلف، استفاده از الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی منطقه ای در درمان بیماران ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 283
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!