وضعیت تکامل کودکان نارس 4 تا12ماهه با سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بر اساس پرسش نامه ASQ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تشخیص زودرس تاخیرروند تکاملی در کودکان پر خطرمساله ای مهم است. کودکان با یک یا چند عامل خطردر قبل یا حوالی زایمان در معرض خطر تاخیر تکامل بیشتری می باشند ویکی از عوامل خطر در این مورد بستری در بخش مراقبتهای ویژه در اوایل تولد است. هدف از این مطالعه بررسی تعیین وضعیت تکامل کودکان با تولد نارس وبا سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی، تکامل 80 کودک نارس با سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج در گروه سنی 4، 6 و12 ماهگی با استفاده از پرسش نامه ASQ مورد بررسی قرار گرفتند. در کنار پرسش نامه در فرم تکمیلی دیگری اطلاعات ضروری مطالعه ثبت شد. داده ها با استفاده از آزمون های کای دو وشاخصهای میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از80 مورد بستری 43 نفر نوزاد پسر، با میانگین وزنی 445/50±1734/38 گرم بوده است. در حیطه برقراری ارتباط 10درصد، در حیطه حرکات درشت 30 درصد، حرکات ظریف 27/5 درصد، حیطه حل مساله 23/8 و در حیطه شخصی اجتماعی 23/8 درصد غیر طبیعی بودند. بین حیطه های مختلف تکامل، وزن زمان تولد، سن حاملگی و نمره آپگار ارتباط معنی داری پیدا نشد. در حیطه حرکات ظریف بین شیرخواران متولد شده از طریق زایمان طبیعی با شیرخواران متولد شده از طریق سزارین تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (0/05>p).
نتیجه گیری
با وجود تکامل طبیعی در اکثر کودکان با سابقه تولد نارس وبستری در بخش ویژه، تعداد قابل توجهی دارای اختلال تکامل بوده و نیاز به بررسی زودرس برای جلوگیری از عوارض در آینده دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
780
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!