بررسی میزان سواد رایانه ای در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور دهلران

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه به منظور پیاده سازی یادگیری الکترونیکی، بایستی در ابتدا از میزان توانمندی دانشجویان در استفاده از رایانه آگاه بود تا بتوان قدم های بعدی را برداشت. هدف این پژوهش، بررسی میزان سواد رایانه ای دانشجویان دانشگاه پیام نور دهلران است.
مواد و روش ها
این تحقیق از نوع توصیفی می باشد که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل 1823 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور دهلران در سال 1393است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی، 318 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای 109 مرد و 209 زن انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی آن با استفاده از نظر جمعی از متخصصان تایید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرنباخ، 92/0 محاسبه شد. نرم افزار مورد استفاده، SPSS نسخه 17 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف اسمیرنف، تی تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شده است.
نتایج
نتایج به دست آمده نشان می دهد که میزان سواد رایانه ای دانشجویان دانشگاه پیام نور دهلران در سطح مطلوبی قرار ندارد. همچنین براساس اولویت بندی میزان سواد رایانه ای، بیشترین آشنایی دانشجویان با مفاهیم پایه فناوری اطلاعات با رتبه میانگین 80/6 و کمترین آشنایی آنها با پایگاه داده ها با رتبه میانگین 74/1 است.
نتیجه گیری
با توجه به چشم انداز دانشگاه پیام نور مبنی بر استفاده از آموزش عالی برای همه، در همه جا و همه وقت، ضروری است که سیاست گذاران و برنامه ریزان دانشگاه پیام نور توجه ویژه ای به ارتقا و بهبود مهارت های سواد رایانه ای دانشجویان داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!