اثر تجویز داخل نخاعی ویتامین K2 بر رفتارهای دردی در آزمون های Tail flick و فرمالین در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ویتامین K2 از مشتقات ویتامین K و محلول در چربی است. این ویتامین به دلیل توانایی عبور از سد خونی- مغزی با مقادیر فراوانی در مغز حضور دارد. سایر مشتقات ویتامین K برای حضور در مغز باید به فرم K2 تبدیل شوند که نشان دهنده اهمیت آن در سیستم عصبی است. شواهدی مبنی بر اثرات ضد دردی ویتامین K2 وجود دارد. بررسی اثرات تجویز نخاعی آن بر درد طی آزمون Tail-flick و فرمالین، هدف این مطالعه می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از موش های صحرایی نر بالغ ویستار (g250-200) استفاده شد. موش ها تحت عمل جراحی جهت تجویز نخاعی (i.t) در چهار گروه هفت تایی (DMSO،i.t) و ویتامین K2 (μl،i.t10/μg20، 10، 2) قرار گرفتند. در هر گروه آستانه درد توسط آزمون Tail-flick و شدت درد شیمیایی با آزمون فرمالین سنجش شد.
یافته ها
ویتامین K2 در غلظت (μl،i.t10/μg20) به طور معنی داری باعث کاهش آستانه درد و بروز پردردی در آزمون Tail-flick شد (01/0< p). اما تجویز نخاعی هر سه غلظت ویتامین K2 منجر به کاهش درد ناشی از تزریق فرمالین در هر دو مرحله آزمون فرمالین گردید (05/0< p).
استنتاج
با توجه به یافته های این تحقیق، تجویز نخاعی ویتامین K2 در بیش ترین غلظت استفاده شده باعث بروز پردردی طی آزمون Tail flick گردید، ولی در آزمون فرمالین منجر به بروز بی دردی شد، با توجه به نقش عمده فیبرهای Aδ در انتقال درد طی آزمون Tail-flick و نقش فعالیت گیرنده های NMDA، طی آزمون فرمالین، بررسی مکانیسم های دخیل در این اثرات نیازمند تحقیقات بیش تری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!