مقایسه تاثیر دوره تاریکی، اسید گاماآمینوبوتیریک و ملاتونین جیره به منظور کاهش تنش گرمایی در جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
بررسی عوامل کاهش دهنده اثرات نامطلوب تنش گرمایی به منظور بهبود عملکرد جوجه های گوشتی دارای اهمیت زیادی است.
هدف
در این مطالعه اثرات ملاتونین، گاماآمینوبوتیریک اسید (گابا) و دوره ی تاریکی بر عملکرد و فراسنجه های خونی جوجه های گوشتی تحت تنش گرمایی مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
تعداد 143 قطعه جوجه گوشتی یک روزه (آرین) در قالب طرح کاملا تصادفی نامتعادل با 4 تیمار، 13 واحد آزمایشی و 11 مشاهده در هر واحد آزمایشی استفاده شد. تیمارها شامل افزودن ملاتونین به مقدار m g / k g 40 جیره در سن 30 تا 40 روزگی، افزودن گابا به مقدار m g / kg 100 جیره در سن 10 تا 40 روزگی، برنامه تاریکی در سن 10 تا 40 روزگی و گروه شاهد بودند. همه تیمارها از سن 35 تا 40 روزگی، روزانه به مدت 6 ساعت در معرض تنش گرمایی(oC(1±40 قرار گرفتند. صفات تولیدی در پایان هر هفته اندازه گیری شد. در سنین 10، 30 و40 روزگی غلظت گلوکز، کلسترول، تری گلیسرید، HDL و LDL خون، و در 35 و 38 روزگی غلظت 3T، TBARS و کورتیکوسترون خون آن ها اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار SAS و رویه GLM مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
مکمل گابا مصرف خوراک را بطور معنی داری در هفته های دوم (01/0< p) و سوم (p<0.05) افزایش داد. تیمار گابا بطور معنی داری (0/01< p) در هفته چهارم از نظر افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی نسبت به شاهد برتری داشت. در 30 روزگی گلوکز خون در تیمار گابا نسبت به شاهد افزایش معنی دار (0/01< p) نشان داد. در 40 روزگی نیز تیمار ملاتونین و گابا افزایش معنی داری (0/01< p) را برای HDL خون نسبت به گروه شاهد نشان دادند. در 38 روزگی سطح کورتیکوسترون خون در تیمار گابا بطور معنی داری بالاتر از تیمارهای ملاتونین و تاریکی بود (p<0.05) در 38 روزگی همه تیمارهای آزمایشی کاهش معنی داری (0/01< p) را برای TBARS نسبت به گروه شاهد نشان دادند.
نتیجه گیری نهایی: نتایج این آزمایش نشان داد که استفاده از گابا در جیره بیشترین تاثیر را نسبت به سایر تیمارها در بهبود عملکرد و کاهش اثرات تنش گرمایی در جوجه های گوشتی داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
371 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!