طراحی و تولید رده» سلولی بیان کننده ژن های UTR' 5 و 3NS از عامل اسهال ویروسی گاوها (BVDV) به منظور ارزیابی کارآیی روش های درمانی علیه این ویروس

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
عامل مولد اسهال ویروسی گاو (BVDV) عامل مضرات اقتصادی، بهداشتی قابل توجهی در مزارع پرورش گاو است. به دلیل ناکارآمدی نسبی برنامه های ریشه کنی این ویروس، در سال های اخیر برای مبارزه با آن تدابیر متعدد ضد ویروسی نظیر ژن درمانی به فراوانی به کار گرفته شده است. یکی از روش های ارزیابی کیفیت این تدابیر، استفاده از این ابزارهای ضد ویروسی در رده های سلولی اختصاصی بیان کننده آن ژن از طریق القای بیان ژن توسط پلاسمید حامل یا عفونت با وکتورهای ویروسی است.
هدف
این مطالعه با هدف تهیه یک رده ی سلولی بسیار بیان کننده بخشی از ژنوم BVDV برای ارزیابی کارآمدی روش های درمانی و پیشگیرانه علیه این ویروس انجام شد.
روش کار
بدین منظور پس از کشت سویه استاندارد NADL از BVDV و استخراج vRNA، افزوده سازی ژن های کد کننده ''UTR5 و 3NS از ژنوم این ویروس و سپس کلونینگ این قطعات ژنی در پلاسمید لنتی ویروسی pWPI- linker B در فرادست ژن GFP انجام شد. پس از تایید کلونینگ، لنتی وکتور های حاوی 3BVDV- NS و ''UTR5 BVDV- در سلول های T293 با استفاده از سیستم packaging نسل سوم تولید شدند. در مرحله بعد سلول های MDBK بیان کننده دائمی ''UTR5 و 3NS با استفاده از عفونت با لنتی ویروس های بیان کننده 3BVDV- NS و ''UTR5 BVDV- تولید گردیدند.
نتایج
کارآمدی عفونت با لنتی وکتورهای حامل ترانس ژن با آزمون های مشاهده مستقیم با میکروسکوپ فلورسنت، وسترن بلاتینگ و RT-PCR بررسی و با گروه کنترل مقایسه گردید و حضور و بیان ژن های مورد نظر تایید شد.
نتیجه گیری نهایی: نتایج نشان دهنده تولید موفقیت آمیز رده ی سلولی MDBK بسیار بیان کننده این دو ژن از BVDV بود و لنتی وکتورها به دلیل بیان طولانی مدت و پایدار ژن تا چندین نسل سلولی و امکان عفونی نمودن بسیاری از رده های سلولی نسبت به سایر وکتورهای ویروسی ارجحیت دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 323
لینک کوتاه:
magiran.com/p1350010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!