بررسی بیان توام و انفرادی دو بیومارکرmRNA موجود در خون محیطی بیماران مبتلا به سرطان سلول های غیر کوچک ریه (NSCLC) با استفاده از تکنیک Real Time RT-PCR

پیام:
چکیده:
مقدمه
هر چند تاکنون تحقیقات گسترده ای در مورد مارکر های سرطان ریه انجام شده اما هنوز یک مارکر مشخص کلینیکی در این مورد یافت نشده است. هدف از این مطالعه ارزیابی حساسیت و اختصاصیت توام و انفرادی دو بیو مارکرموجود در خون محیطی از جنس mRNA با عناوین آنتی ژن کارسینوآمبریونیک(CEA) و پروتئین X اختصاصی ریه (LUNX) به منظور تشخیص سرطان ریه بوده است.
روش کار
در این تحقیق 30 بیمار مبتلا به سرطان ریه و 30 فرد سالم مورد بررسی قرار گرفته اند. بعد از خونگیری و استخراج RNA تام از هر نمونه سه ویال cDNA آماده گردید. ویال های مربوط به هر نمونه با استفاده از تکنیک Real Time RT-PCR مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج مربوط به هر ویال از لحاظ حساسیت مارکر مورد نظر مقایسه گردیدند.
نتایج
وجود mRNA آنتی ژن کارسینو آمبریونیک (CEA) در 24 نفر از 30 فرد مبتلا به سرطان ریه مشاهده شد. بنابراین حساسیت این آنتی ژن 80% تعیین گردید که به طور معنی داری متفاوت از افراد سالم می باشد. mRNA مربوط به این مارکر تنها در 11 نفر از افراد سالم مشاهده شد. حساسیت کلی مربوط به این مارکر به طور معنی داری مرتبط با ویال های شماره دو و سه بود. وجود mRNA مربوط به پروتئین X اختصاصی ریه (LUNX) در 21 نفر از سی نفر بیمار مبتلا به سرطان ریه مثبت بود که نشان دهنده حساسیت 70% این مارکر می باشد و این یافته به طور معنی داری متفاوت از افراد سالم بوده است. حساسیت کلی مربوط به این مارکر به طور معنی داری مرتبط به ویال های شماره 1 و 3 می باشد. در 93.3% از بیماران مطالعه شده حداقل یکی از مارکرها مثبت بود.
نتیجه گیری
mRNAهای مطالعه شده در این تحقیق که در خون محیطی موجود می باشند به عنوان مارکرهای حساس و اختصاصی به منظور تشخیص اولیه سرطان ریه توصیه می شوند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
17 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1351095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!