سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص ماموگرافی غربالگری در زنان خانه دار بالای 40 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
با توجه به شیوع بالای سرطان پستان در زنان ایرانی و عدم استقبال آنان از ماموگرافی غربالگری، تعیین مهم ترین سازه های پیش بینی کننده رفتار ماموگرافی، امکان طراحی مداخلات ارتقاء دهنده این رفتار را مهیا می سازد. هدف این مطالعه تعیین سازه های موثر از تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ماموگرافی غربالگری در زنان خانه دار بالای 40 سال بود.
مواد و روش ها
شرکت کنندگان در این مطالعه مقطعی تحلیلی، 294 زن بالای 40 سال شهر اراک بودند که پرسشنامه تئوری رفتار برنامه ریزی شده در رابطه با رفتار ماموگرافی را تکمیل نمودند. سپس با استفاده از رگرسیون خطی و لوجستیک، متغیرهای پیشگویی کننده قصد و رفتار ماموگرافی مشخص شدند.
نتایج
میانگین سن شرکت کنندگان 33/47 سال (با میانگین 95/4 و محدوده 58-40 سال) بود. در مدل ارائه شده برای پیش بینی رفتار ماموگرافی، سازه قصد رفتار (001/0>P، 17/5 OR =) مهمترین سازه پیشگویی کننده بود. در رابطه با پیش بینی کنندگی قصد انجام ماموگرافی، سه سازه هنجارهای ذهنی (001/0>P، 21/0=R2)، کنترل رفتاری درک شده (001/0>P، 16/0=R2)، و آگاهی(001/0>P، 13/0=R2)، پیش بینی کننده قصد بودند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر، سازه های قصد، کنترل رفتاری درک شده و هنجارهای ذهنی از تئوری رفتار برنامه ریزی شده، پیشگویی کننده های رفتار ماموگرافی می باشند. بنابراین مداخلات تئوری محور و ارتقا دهنده رفتار ماموگرافی در زنان خانه دار را میتوان بر حسب این مدل طراحی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1351817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!