بررسی مولکولی ارتباط اگزوتوکسین A با مقاومت پادزیستی سویه های سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سودوموناس آئروژینوزا یک باکتری منحصر به فرد است که در محیط های مختلف، طی یک پروسه سازگاری پیچیده، جهت ادامه حیات، تغییرات مختلفی در بیان ژن های ویرولانس و مقاومت دارویی خود ایجاد می نماید. هدف این تحقیق بررسی وجود ارتباطی منطقی بین اگزوتوکسین A و مقاومت پادزیستی در سویه های واجد این ژن است.
مواد و روش کار
تست آنتی بیوگرام به روش انتشار دیسک (Kirby Bauer) براساس پروتوکل CLSI انجام شد. در این تحقیق، وجود ژن toxA به کمک واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) در 102 سویه بالینی از نمونه های خون، زخم، ادرار و تراشه مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی ارتباط بین اگزوتوکسین A و مقاومت پادزیستی از آزمون کای 2 استفاده گردید.
یافته ها
81 سویه (79/4%) +toxA بودند. فراوانی ژن toxA در سویه های جدا شده از عفونت های مختلف عبارت بود از زخم (91/4%)، خون (85/7%)، تراشه (72/7%) و ادرار (42/1%). شاخص مقاومت چندگانه در سویه های واجد ژن toxA، 75% محاسبه گردید. نتیجه آزمون کای 2 برای تعیین ارتباط بین مقاومت دارویی و وجود ژن toxA معنی دار بود (P<0.05).
نتیجه گیری
مقدار معنی داری آزمون کای 2 و افزایش مقاومت چندگانه در سویه های +toxA جدا شده از بیماران بستری، می تواند بیانگر سوئیچ ژنتیکی قابل توجه بین فعالیت اگزوتوکسین A و مقاومت پادزیستی، به ترتیب در عفونت های خون، ادرار، تراشه و زخم باشد که منجر به روشن شدن ژن های تنظیم کننده مقاومت دارویی در باکتری می گردد. این نتایج با روش های ساترن بلات، آنالیز بیان ژن toxA و تعیین مکانیسم مقاومت در سویه های مقاوم قابل بررسی خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1352493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!