تعیین میزان اثر آنتی بیوتیک فسفومایسین بر روی ایزوله های بالینی استافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلین

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس کوکسی گرم مثبت و عامل ایجاد طیف وسیعی از عفونت ها است. مقاومت به متی سیلین در این باکتری معمولا با مقاومت به شمار متعددی از سایر آنتی بیوتیک ها همراه است و شیوع بالای این ایزوله ها می تواند شکست های درمانی را موجب گردد. فسفومایسین ازجمله آنتی بیوتیک های مهارکننده بیوسنتز پپتیدوگلی کان است که در درمان عفونت های ناشی از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک های متعدد کاربرد دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر فسفومایسین بر روی جدایه های بالینی مقاوم به متی سیلین استافیلوکوکوس اورئوس است.
روش کار
43 ایزوله بالینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین با روش های استاندارد جمع آوری و شناسایی شدند. حساسیت ایزوله ها نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف با استفاده از روش انتشار آنتی بیوتیک از دیسک موردبررسی قرار گرفت. مقادیر حداقل غلظت مهارکننده رشد و حداقل غلظت کشنده فسفومایسین با رقت های متوالی از آنتی بیوتیک در محیط کشت مایع در دامنه غلظت حدفاصل 25/0 - 128 میلی گرم در لیتر تعیین شد. استافیلوکوکوس اورئوس ATCC 25923 به عنوان سویه مرجع مورداستفاده قرار گرفت.
یافته ها
3/16 درصد جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین نسبت به تمامی غلظت های موردمطالعه حساس و 6/11 درصد مقاوم بودند. میانگین حداقل غلظت بازدارنده در مورد سایر جدایه 05/51 ± 16/57 میکروگرم در سی سی و میانگین حداقل غلظت کشنده 72/49 ±70/74 تعیین شد. با در نظر گرفتن تعاریف استاندارد، مجموعا 44.2درصد جدایه ها مقاوم و 55.8درصد حساس در نظر گرفته شدند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به مقاومت بالای جدایه های تحت بررسی در مطالعه حاضر در مقایسه با مطالعات مشابه، لزوم بررسی دقیق حساسیت آنتی بیوتیکی، برای ارائه الگوی درمانی مناسب ضروری به نظر می رسد و احتیاط در کاربرد فسفومایسین به تنهایی و نیز استفاده توام از این آنتی بیوتیک در کنار سایر آنتی بیوتیک های موثر براستافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین را خاطرنشان می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
874 تا 880
لینک کوتاه:
magiran.com/p1352649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!