بررسی اثرسیتوتوکسیسیتی عصاره تام آبی و الکلی موسیر(Allium ascalonicum) بر رده سلولی 4T1 سرطان پستان موش و سلول های سرطان القاء شده توسط DMBA در موش صحرایی و مقایسه آن با داروهای شیمی درمانی تاکسول و کربوپلاتین

پیام:
چکیده:
هدف
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر عصاره آبی و الکلی موسیر بر سلول های سرطان پستان و مقایسه آن با داروهای کربوپلاتین و تاکسول انجام شده است.
مواد و روش ها
ابتدا عصاره آبی و الکلی موسیر و غلظت های متفاوت داروهای تاکسول و کربوپلاتین تهیه شد. سپس با استفاده از روش های تریپان بلو و MTT، سیتوتوکسیسیتی آن ها در غلظت و زمان های مختلف بر روی سلول های سرطان پستان بررسی گردید و توسط رنگ آمیزی فلورسانت هوخست و پروپیدیوم یدید تغییرات مورفولوژیک و آپوپتوزیس در سلول ها بررسی شد. داده ها با روش آماری آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل و تفاوت میانگین ها درسطح P <0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
عصاره موسیر در دامنه غلظتی (0/01 تا 0/05 گرم بر لیتر) اثر مهارکنندگی بر روی سلول های سرطانی داشت و تاثیر عصاره الکلی بیشتر از عصاره آبی بود. همچنین تاثیر همزمان عصاره با کربوپلاتین، باعث افزایش سیتوتوکسیسیتی کربوپلاتین شده در حالی که ترکیب عصاره آبی و تاکسول، باعث کاهش سایتوتوکسیسیتی تاکسول شده است.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که عصاره آبی و الکلی موسیر دارای اثر سیتوتوکسیسیتی بر روی سلول های سرطان پستان موش صحرایی می باشد و ترکیب عصاره آبی و الکلی با کربوپلاتین و همچنین ترکیب عصاره الکلی با تاکسول باعث افزایش سیتوتوکسیسیتی این داروها می شود. بدین ترتیب این گیاه می تواند به عنوان یک گیاه دارویی بر علیه سرطان پستان موضوع تحقیقات بیشتر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p1357915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!