شناسایی و تحلیل مولفه های تاثیرگذار بر تحقق فرایند تبدیل دانشبه فناوری در دانشگاه ها

پیام:
چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، شناسایی و تحلیل مولفه های تاثیرگذار بر تحقق فرایند تبدیل دانش به فناوری در دانشگاه های تهران است. بدین منظور، ابتدا از طریق مطالعه گسترده مبانی نظری و پیشینه تحقیق در سطوح ملی و بین المللی، مولفه های اصلی موثر بر این فرایند شناساییشده و سپس دیدگاه های 33 نفر از صاحبنظران و متخصصان حوزه علم و فناوری با بهره گیری از روش مصاحبه نیمه هدایت شده درزمینه تایید و اولویت بندی مولفه های فوق مشتمل بر فرهنگ دانشگاهی، منابع انسانی، مولفه های مدیریتی، مولفه های علمی، مولفه های فناوری، مولفه های مالی، مولفه های ساختاری، فرایندهای دانشگاهی و امکانات و تجهیزات موردبررسی قرارگرفته است. پس از تایید مولفه های اصلی مطروحه، مولفه های فرعی متناظر با آنان نیز تعیین و از طریق تدوین پرسشنامه محقق ساخته با بهره گیری از روش نمونه گیری طبقهای- تصادفی به تایید 286 نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران رسیده است. علاوه بر آن، دیدگاه های این افراد درباره عملکرد دانشگاه هایشان در ارتباط با مولفه های فوق بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که کلیه مولفه های اصلی و فرعی شناسایی شده، توسط اعضای نمونه مورد تایید قرارگرفته است. از دیگر سو، مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران – به استثنای دانشگاه تهران و شریف در ارتباط با مولفه منابع انسانی- عملکرد دانشگاه های خویش را در تمامی موارد، پایینتر از حد متوسط ارزیابی نموده اند که این امر بیانگر مسیر دشوار پیشروی دانشگاه های کشور به منظور تحقق فرایند تبدیل دانش به فناور ی و در راستای دستیابی به اقتصاد و توسعه مبتنی بر دانش در کشور است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1358442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!