رابطه توکل به خداوند و خودکارآمدی با اضطراب در مادران کودکان بستری بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بستری های مکرر کودکان در بیمارستان مادران را تحت تاثیر قرار میدهد و زمینه اضطراب و استرس را در آنان ایجاد میکند و از آنجایی که نگرشهای مذهبی و خودپنداره پیشبینی کننده های اضطراب میباشند، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین توکل به خدا و خودکارآمدی با اضطراب در مادران کودکان بستری بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند در سال 1391 انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بر روی 158 نفر از مادران دارای کودک بستری در بخش مراقبتهای ویژه کودکان بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند و به روش نمونه گیری غیراحتمالاتی آسان انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های استاندارد اضطراب Cattle، خودکارآمدی عمومی Schwarzer و پرسشنامه توکل به خداوند 24 سوالی دکتر غباری بود که به صورت مصاحبه حضوری با مادران تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 15 و آزمونهای آماری Independent T Test، ANOVA، Range Tukey و ضریب همبستگی Pearson در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده، بین توکل به خداوند با اضطراب در مادران کودکان بستری رابطه منفی و معنی داری مشاهده شد(001/0p<). بین خودکارآمدی و توکل به خداوند در مادران رابطه مثبت و معنی داری به دست آمد(001/0p<) ولی رابطه معنی داری بین خودکارآمدی و اضطراب مشاهده نشد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر، توکل به خدا میتواند از اضطراب روزانه بکاهد، لذا بالا بردن اعتقادات دینی و مذهبی میتواند شاخص مناسبی برای غلبه بر اضطراب در مادران کودکان بستری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p1359681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!