پاسخ شاخص های التهابی و هایپرتروفیک به فعالیت مقاومتی در موش های صحرایی نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کشش مکانیکی حاصل از فعالیت مقاومتی، می تواند موجب تحریک پروتئین های اسکلت سلولی حساس به کشش شود. همچنین فعالیت مقاومتی سبب تحریک فاکتورهای التهابی می شود. ازاین رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی تغییرات و ارتباط بین شاخص های التهابی و هایپرتروفیک به یک جلسه فعالیت مقاومتی در موش های صحرایی نر بود.
مواد و روش ها
دوازده سر موش نر نژاد ویستار سه ماهه به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی پروتکل فعالیت مقاومتی شامل بالا رفتن از نردبان 1 متری، سه ست و در هر ست سه تکرار (با وزنه هایی معادل 50%، 75% و 100% وزن بدن خود موش) را اجرا کردند. گروه کنترل در آزمایشگاه بدون انجام ورزش نگهداری شدند. دوازده ساعت پس از پایان جلسه فعالیت، موش ها با ترکیبی از کتامین/زایلوزین بی هوش شدند. خون گیری به طور مستقیم از قلب انجام شد و همچنین عضله نعلی تشریح و خارج گردید. میزان وینکولین در نمونه بافت عضله پس از هوموژناسیون و میزان اینترلوکین-17 در نمونه های سرم با روش الایزا سنجش شدند. کراتین کیناز سرمی با روش رنگ سنجی آنزیمی اندازه گیری شد. از آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. سطح معنی داری 0/05=α درنظرگرفته شد.
یافته ها
تفاوت معنی داری بین گروه کنترل و تجربی در میزان وینکولین، IL-17 و کراتین کیناز دیده نشد (p>0.05). با این حال، همبستگی منفی معنی داری بین وینکولین و IL-17 مشاهده شد (r=-0.93، p=0.01).
نتیجه گیری
یک جلسه فعالیت مقاومتی می تواند سبب تغییر در سطوح وینکولین، IL-17 و آنزیم کراتین کیناز شود. تعاملی بین فاکتورهای التهابی و هایژرتروفیک (به طور ویژه وینکولین و IL-17) احتمالا در سازگاری های حاصل از فعالیت مقاومتی نقش دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1359868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!