مدیریت ریسک پروژه های خطوط انتقال آب (مطالعه موردی: شرکت آب منطقه ای استان کردستان)

پیام:
چکیده:
تاخیر در واقع اختلاف بین زمان پیش بینی شده برای تکمیل پروژه و زمان واقعی تکمیل آن است. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر تاخیر در پروژه های خطوط انتقال آب و ارائه راهکار جهت مدیریت آن می باشد. برای این منظور در یک مطالعه موردی عوامل تاخیر پروژه های خطوط انتقال آب استان کردستان شناسایی و اولویت بندی شده و مهمترین آنها استخراج گردید. در این راستا با بررسی دیدگاه افرادی دخیل در پروژه علاوه بر دسته بندی و اولویت بندی عوامل، تحلیل روابط بین عوامل اصلی بوجود آورنده تاخیر و ارئه راهکارهایی جهت مدیریت و کاهش تاخیر انجام گردید. عوامل تاخیرات بر اساس متدولوژی شش مرحله ای شامل برنامه ریزی مدیریت ریسک، شناسایی ریسک، ارزیابی کیفی ریسک، تحلیل کمی ریسک، کنترل و نظارت ریسک، برنامه ریزی واکنش به ریسک و فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی در پنج نهاده کارفرما، مشاور، پیمانکار، عوامل مستقل لوله گذاری و سایر عوامل خارجی اولویت بندی گردید. با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، میزان تاثیر هر یک از ریسک های شناسایی شده بر اهداف پروژه (زمان، هزینه، کیفیت) محاسبه گردید. نتایج تحقیق نشان داد مهمترین ریسک های کلیدی تاثیر گذار بر اهداف اصلی پروژه شامل: ریسک های زمانی از جمله برنامه ریزی ضعیف پیمانکار جهت اجرای پروژه و ریسک های مالی از جمله افزایش تورم و ریسک های کیفیت ازجمله ریزش کانال حفاری شده و ریزش برداری مجدد آن می باشد. سپس با برگزاری جلساتی با حضور صاحب نظران و بررسی مطالعات انجام شده راهکارهای مدیریتی جهت پیشبرد اهداف و کاهش ریسک های منفی که بر تاخیر در پروژه های خطوط انتقال آب تاثیر دارند ارائه گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1360337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!