طراحی سیستم تصمیم یار تشخیص آسیب ریوی مصدومین شیمیایی

پیام:
چکیده:
اهداف
بیماری انسداد مزمن ریوی شایع ترین عارضه مواجهه با گاز خردل است. تشخیص صحیح بین بیماری انسداد مزمن ریوی و آسم یکی از چالش های جدی محسوب می شود. از این رو تمام راهکارهای بالینی در حیطه بیماری انسداد مزمن ریوی معیارهایی را برای تشخیص افتراقی بیان نموده اند. جهت افزایش پذیرش راهکارهای بالینی از سیستم های تصمیم یار استفاده می شود. یکی از شیوه های مدل سازی در این گونه سیستم ها استفاده از مدل های چند صفتی کیفی می باشد. هدف این پژوهش طراحی مدل چند صفتی کیفی برای تشخیص افتراقی بیماری انسداد مزمن ریوی است.
روش ها
ابتدا متغیرهای موثر در تشخیص افتراقی دسته بندی و توسط متخصص ارزیابی شد. سپس مدل چند صفتی کیفی پیاده سازی گردید. برای تست سیستم از اطلاعات 50 بیمار که به پزشکان بیمارستان بقیه الله مراجعه کرده بودند استفاده شد. برای ارزیابی از شاخص هایی از جمله دقت، حساسیت استفاده گردید.
یافته ها
مقایسه خروجی سیستم با تشخیص پزشک نشان داد که حساسیت، دقت و صحت سیستم به ترتیب برابر با 92.30 درصد، 96 درصد و 100 درصد می باشد. به طوری که این شاخص ها بیانگر عملکرد مناسب سیستم در تشخیص افتراقی بیماری انسداد مزمن ریوی بود.
نتیجه گیری
متدلوژی ارائه شده رویکرد مناسبی جهت تحلیل و مدل سازی داده ها در حیطه تصمیم گیری پزشکی محسوب می شود و از کارایی مطلوبی برخوردار بود و می تواند برای پزشکان مفید بوده و کمک موثری ارائه نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1362616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!