تحلیل شوک وارد بر پا در رژه ی 90 درجه ی نیروهای مسلح با استفاده از منحنی های شتاب

پیام:
چکیده:
اهداف
هدف از اجرای این تحقیق، تحلیل شوک وارد بر پا در رژه ی 90 درجه ی نیروهای مسلح به کمک منحنی های شتاب بود.
روش ها
آزمودنی های این تحقیق 13 نفر از دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) بودند که در مقابل یک دوربین سرعت بالا به اجرای رژه ی 90 درجه با سرعت پیشروی دلخواه پرداختند. مفاصل ران و مچ پای راست آزمودنی ها نشان گذاری شد و حرکت در صفحه ی ساجیتال با فرکانس 300 هرتز ثبت گردید. با استفاده از نرم افزار آنالیز حرکت، سرعت افقی مارکر مفصل ران و منحنی های شتاب حرکت مارکر قوزک پا حین اجرای رژه به دست آمدند و مقادیر پیک شتاب در لحظه ی برخورد پا با زمین ثبت شدند.
یافته ها
بررسی داده ها الگوی تناوبی منحنی های شتاب را در چرخه های متوالی حرکت برای همه ی آزمودنی ها نشان داد. میانگین سرعت پیشرویm/s 14/0±60/0 و میانگین پیک شتاب های افقی، عمودی و برآیند، به ترتیب برابر با g58/1±67/8، g60/1±93/5 و g72/1±10 ثبت شد.
نتیجه گیری
در رژه ی 90 درجه، برخلاف راه رفتن و دویدن، شتاب افقی لحظه ی برخورد بزرگ تر از شتاب عمودی بود. علی رغم سرعت پیشروی بسیار پایین، شتاب به دست آمده در این مطالعه با شتاب های گزارش شده در دویدن با سرعت های بالاتر از m/s4 برابری می کند. میزان بالای شتاب و جهت گیری خاص آن، حاکی از نیروی شدید عکس العمل زمین و شکل نامتعارف اعمال آن است که می تواند به شدت آسیب زا باشد. استفاده از ضربه گیرهای خاص در پوتین های نیروهای مسلح، تمرین رژه با استفاده از فیدبک دیداری منحنی های شتاب و یا تغییر شکل اجرای رژه به عنوان راهکارهای تعدیل یا رفع مشکل پیشنهاد می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1362617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!