وضعیت بکارگیری اینترنت و ارتباط آن با احساس تنهایی در بازنشستگان فرهنگی

پیام:
چکیده:
اهداف
حفظ روابط و مشارکت اجتماعی سالمندان در جامعه از عوامل پیشگوی سالمندی موفق به شمار می رود. با تغییراتی که در سالهای اخیر در ساختار جامعه به وقوع پیوسته است سالمندان زیادی در معرض خطر احساس تنهایی قرار گرفته اند. مطالعات بیانگر آنند که تنهایی اثرات مخربی بر سلامت سالمندان دارد لذا یافتن راهکارهایی برای مقابله با این مشکل بسیار مهم می باشد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین وضعیت بکارگیری اینترنت و ارتباط آن با احساس تنهایی در بازنشستگان فرهنگی شهر بابل بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه ی مقطعی بر روی 445 معلم بازنشسته ی سالمند که 43 نفر از آنان از کاربران اینترنت بوده اند، انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هایی مشتمل بر 3 بخش استفاده شده است که ویژگی های جمعیت شناختی، 15 سوال در زمینه ی احساس تنهایی و 5 سوال در زمینه ی تعیین میزان افسردگی را دربر می گیرند. نتایج آنالیز فاکتورها نشان داد که ابزار احساس تنهایی از 3 زیر فاکتور احساس تنهایی اجتماعی، خانوادگی و رومانتیک تشکیل شده است. علاوه بر سوالات فوق، یک بخش دیگر نیز برای بررسی کاربران مورد استفاده قرار گرفت که مشتمل بر سوالاتی در زمینه میزان، تاریخچه و نوع استفاده از اینترنت بود.. آنالیز داده ها نیز با نرم افزار SPSS صورت گرفت..
یافته ها
37% از غیرکاربران در مقایسه با 18/6% از کاربران اینترنت، احساس تنهایی اجتماعی را گزارش کرده اند که تفاوت معنادرای را نشان می دهد(P =. 002). اگرچه میزان احساس تنهایی خانوادگی در غیرکاربران به وضوح کمتر از کاربران بوده است(P =. 001). تنها زندگی کردن و بیوه یا مطلقه بودن نیز از عوامل پیشگویی کننده احساس تنهایی بوده اند (P <05). در زمینه افسردگی یافته ها نشان داد که میزان افسردگی در کاربران اینترنت به طور معناداری کمتر از غیرکاربران بوده است (27/9% در مقایسه با 39/2%) (P =. 002).
نتیجه گیری
در مجموع نتایج این پژوهش بیانگر آن است که میزان احساس تنهایی و افسردگی در سالمندان غیرکاربر اینترنت بیشتر از کاربران می باشد؛ لذا یافتن و بکارگیری راهکارهایی نظیر استفاده از اینترنت برای مقابله با احساس تنهایی که توسط این قشر از جامعه احساس می شود ضروری بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!