تاثیر یک برنامه ی مداخله ای تمرینی بر عوامل روانشناختی مرتبط با افتادن در میان مردان سالمندشهر اراک

پیام:
چکیده:
اهداف
افتادن و عوامل فیزیولوژیکی و روانشناختی مرتبط با آن، از مشکلات اصلی زندگی سالمندان است. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر یک برنامه ی مداخله ای تمرینی بر عوامل روانشناختی مرتبط با افتادن در میان مردان سالمند ساکن شهر اراک می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق نیمه تجربی که بر روی مردان سالمند ساکن شهر اراک انجام شد، 27 آزمودنی به طور تصادفی به دو گروه کنترل(میانگین سنی 6/56±70/21 سال) و گروه آزمایش (با میانگین سنی 4/38±66/07 سال) اختصاص یافتند. گروه آزمایش در یک برنامه مداخله تمرینی 12 هفته ای (سه جلسه در هفته و هر جلسه 90 دقیقه) شرکت کردند.
یافته ها
یافته های تحقیق نشان داد که برنامه تمرینی اعمال شده باعث بهبود عوامل روانشناختی مرتبط با افتادن(خود کارآمدی افتادن/ترس از افتادن و اعتماد به تعادل ویژه فعالیت ها/خود کارآمدی تعادل) در سالمندان گروه آزمایش گردید. نتایج گروه کنترل که هیچ گونه برنامه تمرینی منظمی را دنبال نکردند نیز، عدم تغییر در عوامل روانشناختی مرتبط با افتادن را نشانداد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این تحقیق، برنامه مداخله ای تمرینی منظم می تواند با ارتقاء سطح آمادگی جسمانی و حرکتی مردان سالمند باعث کاهش ترس از افتادن و افزایش اعتماد به تعادل در حین انجام فعالیت های زندگی روزانه شا شود. این بهبودها می توانند به ارتقاء سلامتی جسمانی و روانی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان ساکن در جامعه و نهایتا سالمندی موفقیت آمیز آنهاکمک کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!