بررسی رابطه جهت گیری مذهبی و کیفیت زندگی در سالمندان مرد ساکن درخانه و ساکن درخانه ی سالمندان شهرستان تبریز

پیام:
چکیده:
اهداف
هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی رابطه بین جهت گیری مذهبی و کیفیت زندگی درسالمندان ساکن درخانه، و ساکن درخانه ی سالمندان شهرستان تبریز بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی، 56 مرد سالمند (20 نفرساکن خانه ی سالمندان و 36 نفر ساکن در خانه) به صورت تصادفی و با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. سالمندان پرسشنامه های کیفیت زندگی جان و ویر (2000) (36-SF) و جهت گیری مذهبی آلپورت و راس (1967) را تکمیل نمودند. داده های بدست آمده بوسیله ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T برای گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که در مردان سالمند ساکن درخانه جهت گیری مذهبی درونی به طرز مثبت و معنی داری با سلامت روانی، سلامت عمومی،عملکرد اجتماعی، عملکرد جسمانی و شادکامی (P<1%) رابطه دارد، و جهت گیری مذهبی برونی به طرز منفی و معنی داری با درد بدنی(P<1%) دارای رابطه است. در مردان ساکن در خانه ی سالمندان نیز جهت گیری مذهبی درونی به طرز مثبت و معنی داری با سلامت روانی، سلامت عمومی، عملکرد اجتماعی، عملکرد جسمانی و شادکامی (P<1%) رابطه داشته و جهت گیری مذهبی برونی به طرز منفی و معنی داری با ایفای نقش عاطفی (P<5%) رابطه دارد. یافته ها همچنین حاکی از این بود که در مجموع سالمندان ساکن خانه در مقایسه با همنوعان خود در خانه ی سالمندان ازکیفیت زندگی بهتری برخوردار می باشند(P<1%).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر حاکی از همبستگی مثبت میان جهت گیری مذهبی با برخی ابعاد کیفیت زندگی و همچنین کیفیت زندگی بهتر سالمندان ساکن خانه در مقایسه با ساکنان خانه ی سالمندان بود، اما در این حوزه، داده های بیشتری برای رسیدن به روشنگری بیشتر و یافتن دلایل آن مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!