فراوانی متالوبتالاکتاماز و تعیین الگوی مقاومت دارویی سویه های اسینتوباکتربومانی مقاوم به کارباپنم ایزوله شده از بخش ICU بیمارستان های شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
اسینتوباکتر بومانی یک باکتری گرم منفی غیر تخمیری به صورت کوکسی یا کوکوباسیل بی حرکت است که اغلب در خاک، منابع آبی مختلف و بسیاری از محیط های بهداشتی- درمانی یافت می شود. این باکتری دارای مقاومت ذاتی به بسیاری از آنتی بیوتیک ها است. امروزه از کارباپنم ها به عنوان آخرین داروی درمانی مناسب برای درمان عفونت MDR (Multiple drug resistance) اسینتوباکتربومانی استفاده می شود. مقاومت به کارباپنم ها نیز در میان سویه های اسینتوباکتربومانی در حال گسترش می باشد که این امر، سبب بحران مقاومت دارویی در میان سویه های اسینتوباکتربومانی می شود. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی متالوبتالاکتاماز و تعیین الگوی مقاومت دارویی سویه های اسینتوباکتربومانی مقاوم به کارباپنم ایزوله شده از بخش ICU (Intensive care unit) بود.
روش ها
در یک مطالعه ی مقطعی در سال های 92-1391 جدایه های اسینتوباکتربومانی از نمونه های کلینیکی مران بستری بخش ICU روش بیوشیمیایی و ژنتیکی یت شدند. ای و آآن روش بی- ا (Kirby-Bauer) دید. ی ه ی ز، روش DDST (Double disk synergy test) .
یافته ها
100 سویه ی اسینتوباکتربومانی با آزمایش های فنوتیپی و مولکولی از نمونه های کلینیکی به دست آمد. میزان فراوانی الگوهای ضد میکروبی جدایه ها نشان داد که 62 درصد ایزوله ها به آمیکاسین، 88 درصد به تتراسایکلین، 92 درصد به سفتازیدیم، 96 درصد به ایمی پنم و مروپنم، 93 درصد به آمپی سیلین- سولباکتام و 98 درصد به سیپروفلوکسازین و تری متوپریم- سولفامتوکسازول و سفپیم مقاوم بودند. با آزمایش DDST از 96 سویه ی اسینتوباکتربومانی غیر حساس به ایمی پنم (95 سویه)، 9/97 درصد تولید کننده ی MBL (Metallo-β-lactamase) بودند.
نتیجه گیری
به منظور جلوگیری از گسترش عفونت های بیمارستانی بخش ICU ناشی از اسینتوباکتربومانی، ارش و د آنزیم های متالوبتالاکتاماز جهت رت و دو رد وی ی اسینتوباکتربومانی در آزمایشگاه های بیمارستان ها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2094 تا 2103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!