بررسی رابطه نگرش، باور های هنجاری وباورهای کنترلی وخودکارآمدی دانشجویان نسبت به غذای آماده (فست فود) با شیوه های دموگرافیکی در دانشجویان علوم پزشکی شهر همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه استفاده از غذای آماده درجوانان یک مشکل بهداشتی در ایران و سایر کشورهای جهان می باشد و نزدیک به یک سوم از این افراد به طور روزانه از غذای آماده بیرون از منزل استفاده می کنند. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت نگرش، باورهای هنجاری و باورهای کنترلی وخودکارامدی دانشجویان نسبت به مصرف غذای آماده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان انجام شده است.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه توصیفی– تحلیلی و از نوع مقطعی می باشد که در بین 250 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال91 اجرا شد. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان پرسش نامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت را تکمیل کردند. اطلاعات جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار آماری 16spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نگرش با متغیرهای داشتن رژیم غذایی کاهش وزن و محل سکونت رابطه معنی داری داشت. باورهای هنجاری تنها با متغیرهای جنسیت و مقطع تحصیلی رابطه معنی داری داشت و سطح خود کارامدی دانشجویان نسبت به غذای آماده با متغیرهای سن و جنسیت رابطه معنی داری داشت. در واقع در جنس مونث خود کارامدی بیشتری در رابطه با مصرف غذای آماده وجود دارد. باورهای کنترلی با هیچ یک از متغیرهای مورد بررسی رابطه معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
اطلاعات به دست آمده از این مطالعه حاکی از آن است که مصرف غذای آماده در بین پسران و هم چنین در بین دانشجویان ساکن خوابگاه بیشتر می باشد که این خود بیان گر نیاز به ایجاد نگرش و باورهای صحیح در رابطه با مصرف غذای آماده در بین دانشجویان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
500
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!