مقایسه کارایی صافی ماسه ای کند متداول با صافی اصلاح شده با بستر شیشه بازیافتی خرد شده در حذف کدورت و کلیفرم های کل و مدفوعی از منابع آب

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از مطالعه حاضر مقایسه کارایی صافی ماسه ای کند متداول با صافی اصلاح شده با بستر شیشه بازیافتی خردشده در حذف کدورت و کلیفرم های کل و مدفوعی از منابع آب بود.
روش ها
در این مطالعه به مدت 4 ماه کارایی صافی های ماسه ای کند متداول(صافی نوع 1) و صافی اصلاح شده با بستر شیشه بازیافتی خردشده(صافی نوع 2) در نمونه پایلوت ساخته شده مقایسه شد. آب مورد استفاده، آب چاه بوده که مقادیر مناسب کدورت و کلیفرم بصورت سنتتیک به آن اضافه می شد. عملکرد حذف کدروت، و کلیفرم های کل و مدفوعی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تعیین مشخصات آب ورودی و تصفیه شده و مقایسه با رهنمودهای موجود، سایر پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب نیز مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
میزان حذف کدورت توسط صافی نوع 1 و صافی نوع 2 به ترتیب 97/28 و 96/93 درصد بوده و میانگین کدورت خروجی نیز به ترتیب 0/19±0/49 و NTU 0/36±0/55 گزارش گردید. همچنین میزان حذف کلیفرم کل و کلیفرم مدفوعی برای صافی نوع 1 به ترتیب 2/89 وlog 2/29 و برای صافی نوع 2 به ترتیب 2/62 و log 2/46 بدست آمد. هر دو صافی تاثیر چندانی بر سایر پارامترهای فیزیکوشیمیایی نداشته و همچنین مقادیر آنها در آب تصفیه شده زیر حد استاندارد WHO و 1053 ایران بود.
نتیجه گیری
کارایی صافی نوع 2 در حذف پارامترهای میکروبی و فیزیکوشیمیایی تقریبا مشابه صافی نوع 1 بود. همچنین بستر شیشه بازیافتی در مقایسه با بستر ماسه ای متداول دارای افت فشار کمتر، مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست است و می تواند جایگزین مناسبی برای صافی ماسه ای کند متداول باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
608
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!