میزان آگاهی از اصول خود مراقبتی در بیماران سندرم حاد کرونری مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان درسال1388

چکیده:
زمینه و هدف
سندرم حاد کرونری به عنوان اولین عامل مرگ و میر در کشور ما سالانه 110000 نفر را به کام مرگ می کشد. فعالیت جسمی، تغییر رژیم داروئی و رژیم غذایی جزء رفتارهای خود مراقبتی هستند که برای درمان سندرم حاد کرونری توصیه می شوند. افزایش آگاهی مردم و درک آنها از عوامل خطرزای بیماری و آموزش رفتارهای خود مراقبتی می تواند موجب ارتقای سلامتی بیماران عروق کرونری شود. بیماران قلبی، برای مواجهه با مشکلات بیماری، نیاز به رفتارهای خود مراقبتی دارند، لذا شناسایی این رفتارها و تشویق بیمار جهت مشارکت و قبول مسئولیت در انجام صحیح آنها منجر به کنترل عوارض بیمار ی خواهد شد. لذا این پژوهش با هدف سنجش میزان آگاهی بیماران قلبی از اصول خود مراقبتی انجام گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی است که بر روی 352 بیمار مبتلا به بیماری های عروق کرونری و بستری در بخش های قلب (مراقبت های ویژه قلب” CCU” و آنژیوگرافی) مرکز آموزشی درمانی علی ابن ابیطالب رفسنجان در سال 1388 به روش غیر احتمالی آسان و مبتنی بر هدف انجام گرفت. اطلاعات مورد پژوهش به وسیله پرسشنامه اطلاعات فردی و پرسشنامه مربوط به اصول خود مراقبتی مشتمل بر3 حیطه رژیم داروئی، غذائی و فعالیت های فیزیکی و به طریق مصاحبه جمع آوری گردید. آنالیز اطلاعات نیز با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و نرم افزار spss15 انجام پذیرفت.
یافته ها
4/53 درصد (188 نفر) نمونه ها مرد و میانگین سنی کل نمونه ها 45/11± 86/60 بود. 81 درصد نمونه ها از آگاهی متوسط برخوردار بودند. به طوری که نمونه های مورد پژوهش در حیطه رژیم داروئی9/36درصد، 7/59 درصد، 4/3درصد به ترتیب آگاهی ضعیف، متوسط و خوب، در حیطه رژیم غذایی 2/16 درصد،3/71 درصد، 5/12 درصد به ترتیب آگاهی ضعیف، متوسط و خوب و در حیطه فعالیت های فیزیکی 6/11 درصد، 8/64 درصد، 6/32درصد به ترتیب آگاهی ضعیف، متوسط و خوب برخوردار بودند.
نتیجه گیری
دانش خود مراقبتی در بیماران دچار سندرم حاد کرونری نسبتا پائین می باشد و با توجه به این که آموزش خود مراقبتی به بیماران از اصلی ترین وظایف پرستاری است و افراد مبتلا به بیماری های قلبی نیازمند آموزش مداوم و مستمر می باشند، لذا آموزش خود مراقبتی به این بیماران در راس اقدامات پرستاری توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!