ارزیابی تاثیر فیلرهای آهکی در کاهش اثرات تخریبی رطوبت و یخبندان با استفاده از آزمایش های کشش غیر مستقیم و مقاومت فشاری

پیام:
چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی تاثیرات دو نوع فیلر آهکی (یکی پودر سنگ آهک و دیگری آهک هیدراته) بر مقاومت مخلوط های آسفالتی به خصوص در برابر عریان شدگی بوده است. در صورتی که چسبندگی قیر و مصالح سنگی کاهش یافته و یا از بین رود مخلوط آسفالتی دچار عریان شدگی و اضمحلال می شود. این پدیده در صورت استفاده از سنگ های اسیدی و سیلیسی که دارای بارالکتریکی سطحی منفی هستند تشدید می شود. در این تحقیق مخلوط های آسفالتی با استفاده از مصالح سنگی کارخانه های شرق و غرب تهران و با درصدهای مختلف فیلرآهکی و آهک هیدراته تهیه شدند و طرح اختلاط بهینه آنها به روش مارشال به دست آمد. سپس مقاومت مخلوط های آسفالتی در برابر رطوبت و یخبندان با استفاده از آزمایش لاتمن اصلاح شده تحت استاندارد AASHTO T283 و مقاومت فشاری تحت استاندارد ASTM D1075 و با مقایسه مقاومت کششی غیر مستقیم و مقاومت فشاری نمونه ها در شرایط اشباع و خشک مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزودن حدود 4 درصد فیلر آهکی و 1 تا 5/1 درصدآهک هیدراته به ترکیب سنگدانه ها نسبت مقاومت کششی نمونه های اشباع به نمونه های خشک افزایش یافته و میزان عریان شدگی سنگدانه ها در مخلوط کاهش یافت. با افزایش بیش تر قیلر آهکی و آهک هیدراته، به دلیل سخت شدگی مخلوط آسفالتی، مقاومت نمونه ها در برابر رطوبت نیز دچار کاهش گردیدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!