بررسی اثر ترکیب داروهای ATRA و BIBR1532 در رده سلولی NB4

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لوسمی پرومیلوسیتیک حاد نوعی از لوسمی است که در اثر توقف بلوغ در رده ی میلوئیدی بوجود می آید. مهمترین روش های درمانی برای این لوسمی استفاده از ATRA و آرسنیک است. ATRA عموما توسط بیماران خوب تحمل می شود، اما در برخی از بیماران موجب بروز «سندروم» ATRA می گردد. برخی از علائم این سندرم به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با افزایش شمارش گلبول های سفید خون در ارتباط است. این مطالعه با هدف تعیین اثر ترکیب داروهای BIBR1532 و ATRA بر روی شمارش گلبول های سفید به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده ی سندرم انجام شده است.
روش بررسی
به منظور بررسی اثرترکیب دو داروی BIBR1532 و ATRA سلولهای NB4 به ترتیب در حضور غلظت های30 میکرومولار و1 میکرومولار از داروها کشت داده شد. از آزمون های تریپان بلو، Brdu و MTT به ترتیب جهت بررسی اثر داروها برشمارش سلول های زنده، فعالیت تکثیری، فعالیت متابولیکی سلولها استفاده شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده از تریپان بلو، MTT و Brdu نشان می دهد که ترکیب دو دارو، در مقایسه با زمانی که از ATRA به تنهایی استفاده می شود اثر بهتری روی کاهش شمارش سلول های زنده، فعالیت متابولیک و تکثیر سلول های سرطانی دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که احتمالا در صورت استفاده از ترکیب دو دارو در درمان بیماران، نتایج بهتری بدست می آید، این بهبود نتایج در چند روز اول درمان و به ویژه در دسته ای از بیماران که در معرض بروز سندرم ATRA هستند بیشتر مشهود می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 279
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!