اندازه گیری تاج بارش و اتلاف تاجی جنگلکاری های زربین و کاج بروسیا و توده طبیعی بلندمازو در کوهمیان آزادشهر

پیام:
چکیده:
مقدار تاج بارش و اتلاف تاجی گونه های درختی که برای جنگلکاری استفاده می شوند، به اندازه سازگاری با رویشگاه اهمیت دارند. در شرق ناحیه رویشی هیرکانی، از گونه های زربین، کاج بروسیا و بلندمازو در طرح های جنگلکاری زیاد استفاده شده است. تاثیر این جنگلکاری ها بر اجزای بارش و بیلان آب منطقه ناشناخته است. این پژوهش با هدف اندازه گیری تاج بارش و اتلاف تاجی جنگلکاری های زربین و کاج بروسیا و توده طبیعی بلندمازو به مدت یک سال (از اردیبهشت 1391) انجام شد. یک دستگاه باران سنج و چهار جمع آوری کننده در محیط باز نزدیک به منطقه مورد بررسی نصب و برای اندازه گیری بارش استفاده شد. برای نمونه برداری از تاج بارش، 35 جمع آوری کننده به طور تصادفی در زیر تاج پوشش هر یک از توده ها نصب شد. در طول مدت بررسی مقدار بارش 1135 میلی متر بود. مقدار تاج بارش در جنگلکاری های زربین و کاج بروسیا و توده طبیعی بلندمازو به ترتیب 439/4، 642/7 و 614/7 میلی متر به دست آمد. مقدار اتلاف تاجی سالانه در توده های بررسی شده به ترتیب 61/3، 43/4 و 45/8 درصد از بارش برآورد شد. بین تاج بارش توده های بررسی شده و بارش، همبستگی مثبت و معنی دار به دست آمد و به وسیله معادله توانی، مدل سازی شد. مدل سازی ارتباط بین اتلاف تاجی و بارش نیز با همین روش انجام شد. در جنگلکاری های زربین و کاج بروسیا و توده طبیعی بلندمازو، بخش زیادی از بارش روی تاج پوشش باقی می ماند و پس از تبخیر شدن به جو باز می گردد. با توجه به اینکه گونه استفاده شده در جنگلکاری بر مقدار ورود آب به زیر تاج پوشش تاثیر دارد، لازم است در فرایند انتخاب گونه به مقدار تاج بارش و اتلاف تاجی توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
363 تا 376
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365942 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!