واقعیت های عینی و حقیقت های ذهنی در کلیدر، جای خالی سلوچ و روزگار سپری شده
نویسنده:
چکیده:
با آنکه محمود دولت آبادی در دوره دوم از داستان نویسی خود گرایش به رمانتیسم و در دوره سوم گرایش به سمبولیسم دارد، در مجموع، عنصر غالب هنری در گزینش واقعیت های داستانی در همه کارنامه ادبی او، منطبق بر مکتب رئالیسم است. واقعیت های داستانی در سبک دولت آبادی، همواره با الهام گیری از واقعیت های مستند اجتماعی و یا تجربیات زیستی و فردی آغاز می شود و در طرح کلی روایت نیز همیشه زمینه اصلی ماجرا، بر بنیاد واقعیت های تاریخی و سیاسی و اجتماعی قرار داده می شود؛ اما در همه داستان ها، اساس ماجراها در فرایندی پیچیده و پر تعمق، در ذهن و خیال نویسنده بازآفریده می شود و خود به واقعیتی مستقل و بسیار متفاوت تر از واقعیت های شنیده شده یا دیده شده و یا تجربه شده به وسیله نویسنده، تبدیل می گردد. در این مقاله تلاش بر آن است که چگونگی تاثیرگذاری واقعیت ها و تجربیات مستند اجتماعی در رمان های دولت آبادی به بررسی گذاشته شود.
کلیدواژگان:
دولت آبادی ، کلیدر ، جای خالی سلوچ ، واقعیت ، رمان
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367537
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!