بررسی وضعیت رنگ های مصرفی در فرآورده های میوه ای و آبمیوه های سنتی و فاقد پروانه بهداشتی در شهر تهران

چکیده:
سابقه و هدف
رنگ ها جزو افزودنی های مواد غذایی هستند که می توانند عوارضی شبیه به آسم، کهیر، بیش فعالی در کودکان، تضعیف سیستم ایمنی، واکنش های آنا فیلاکتیک و حتی اثرات سرطان زایی ایجاد کنند. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت و نوع رنگ های مصرفی در فرآورده های میوه ای و آبمیوه های سنتی و فاقد پروانه های بهداشتی در مناطق مختلف شهر تهران است.
مواد و روش ها
تعداد 208 نمونه فرآورده های میوه ای مختلف از پنج منطقه تهران جمع آوری و استخراج رنگ شده و پس از تخلیص با استفاده از روش TLC وبا توجه به Rf مربوطه مورد شناسایی قرارگرفتند.
یافته ها
51 درصد (106 نمونه) از کل نمونه ها حاوی رنگ بوده که بیشترین مورد مصرف رنگ های غیرمجاز خوراکی مربوط به ناحیه شمال تهران (48.3 درصد) بود. بیشترین نوع رنگ مصرفی مجاز خوراکی مربوط به رنگ قرمز کارموایزین بوده و در میان رنگ های غیرمجاز خوراکی رنگ تارترازین بیشترین مورد مصرف (4.62 درصد) را داشته است. بیشترین ترکیب رنگی مربوط به ترکیب دو رنگ کارموایزین و سانسیت یلو با یکدیگر بود. در این تحقیق مشخص شد، تمام نمونه های آبمیوه حاوی رنگ مصنوعی بوده و بعد از آن انواع آلوجنگلی با 68.92 درصد (51 نمونه) بیشترین میزان رنگ مصرفی را به خود اختصاص داد.
استنتاج
استفاده از رنگ های مصنوعی به خصوص رنگ های غیرمجاز خوراکی به عنوان یک مشکل اصلی در فرآورده های میوه ای وآبمیوه های سنتی فاقد پروانه های بهداشتی شهر تهران مطرح بوده و این موضوع می تواند زنگ خطری نسبت به مصرف اینگونه فرآورده ها به شمار آید. لذا یک تصمیم جدی، نظارت و کنترل مستمر و برخوردهای قانونی از سوی نهادهای مربوطه را برای جلوگیری از افزایش مصرف این افزودنی، به خصوص فرآورده های سنتی را می طلبد. همچنین افزایش آگاهی صنف تولیدکننده نسبت به خطرات ناشی از افزودن رنگ ها به فرآورده های غذایی راه حلی برای کاهش مصرف رنگ ها است.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!