مقایسه باورهای فرهنگی مرتبط با انتخاب نوع زایمان در زنان باردار، زنان با تجربه زایمان به روش طبیعی و سزارین (تنکابن،1393)

چکیده:
مقدمه
امروزه سزارین های غیرضروری به منزله مشکلی فرهنگی تلقی می شوند. در واقع، باورهای صحیح در مورد زایمان طبیعی جایگزین باورها و ارزش های غلط مانند مدبودن و برخورداری از کلاس اجتماعی در موارد سزارین شده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه باورهای فرهنگی زنان در مورد انتخاب نوع زایمان در مادران باردار، زنان زایمان کرده به روش طبیعی یا سزارین در شهرستان تنکابن در سال 1393 صورت گرفته است.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- مقایسه ای است. حجم نمونه شامل 444 نفر از زنان باردار و زنان زایمان کرده به روش های طبیعی و سزارین بود که برای دریافت مراقبت های دوران بارداری یا بعد از زایمان به مطب های متخصصان زنان و مراکز بهداشتی تنکابن مراجعه کرده بودند. زنان بارداری که به دلایل پزشکی ناچار به انتخاب روش زایمان سزارین بودند، از مطالعه حذف شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته 7 عاملی (باورهای برانگیزنده زایمان طبیعی؛ باورهای اجتماعی زایمان؛ باورهای برانگیزنده زایمان سزارین؛ باورهای فردی؛ نقش منابع اطلاعاتی؛ اندیشه های دهشتناک؛ نقش باورهای مرتبط با تجربه زایمان پیشین) مشتمل بر 36 آیتم بود و روایی ابزار به روش روایی محتوا و سازه و پایایی آن به روش همسانی درونی تایید شد. برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و دامنه) و آمار تحلیلی (آزمون های تحلیل واریانس، کروسکال والیس، من-ویتنی، و توکی) استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمرات باورهای فرهنگی انتخاب نوع زایمان در گروه زنان زایمان کرده به روش زایمان طبیعی (2.70±24.78) نسبت به گروه زنان باردار (3.01±23.53) و گروه زنان زایمان کرده به روش سزارین (2.66±24.03) بیشتر است (0.001=P). بین میانگین نمرات مولفه های باورهای فرهنگی انتخاب نوع زایمان در سه گروه هدف، تفاوت معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به غالب بودن اندیشه های دهشتناک از زایمان طبیعی از یک سو و پذیرش نقش پزشکان و رسانه ها برای اطلاع رسانی از سوی دیگر ضروری است از طریق آموزش به مادران در مورد ماهیت زایمان ها و همچنین اصلاح باورهای غلط آنان در ارتباط با فرهنگ زایمان بر افکار دهشتناک مربوط به زایمان طبیعی غلبه و بدین وسیله مادران را تشویق به زایمان طبیعی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!