نگرش به مشوق های دولتی در خصوص فرزندآوری و ارتباط آن با ترجیحات باروری در زوجین مراجعه کننده به مراکز بهداشت دارای مرکز مشاوره پیش از ازدواج در شهر مشهد

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به کاهش شدید میزان باروری کل در ایران نسبت به سه دهه قبل و تغییر سیاست های جمعیتی کشور در سال 1391 و پیشنهاد ارائه مشوق های دولتی برای فرزندآوری، مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش به مشوق های دولتی فرزندآوری و ارتباط آن با ترجیحات باروری در زوجین در آستانه ازدواج، در شهر مشهد، در سال 1392 انجام شد.
روش کار
در یک مطالعه مقطعی 450 زوج مراجعهکننده به مراکز بهداشت پیش از ازدواج در شهر مشهد به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های ترجیحات باروری میلر و نگرش به مشوق های دولتی در خصوص فرزندآوری گردآوری و با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون تی مستقل تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمره تمایل به فرزندآوری در زوجین بر اساس مقیاس درجه بندی عددی از (1 تا 10) معادل 2.88± 5.58، میانگین تعداد دلخواه فرزند 1.11± 2.37 و میانگین فاصله دلخواه ازدواج تا تولد فرزند اول 20.64± 31.01 ماه بود. نگرش به مشوق های دولتی در خصوص فرزندآوری با میل به فرزندآوری (p<0.001) و تعداد دلخواه فرزند (p<0.001) رابطه معکوس و با فاصله دلخواه ازدواج تا تولد فرزند اول (p<0.001) رابطه مثبت و معناداری داشت.
نتیجه گیری
یافته ها حکایت از تمایل اکثر زوجین به دو فرزندی و تمایل به فاصله گذاری نسبتا طولانی بین ازدواج تا تولد فرزند اول دارد. یافته ها بیانگر نگرش مثبت به تاثیر مشوق های دولتی برای فرزندآوری در زوجینی بود که تمایل به باروری کمتر و تاخیر در شروع فرزندآوری ترجیح داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!