اثربخشی برنامهٔ آموزش شناختی بر مهارت های شناختی و علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان مبتلا

پیام:
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر به دنبال تعیین تاثیر برنامهٔ آموزش شناختی در افراد دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه است.
روش بررسی
آزمودنی های پژوهش شامل 38 نفر کودک دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه بودند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامهٔ آموزش شناختی کاگنی پلاس را به مدت 27 جلسه دریافت کرد. در حالی که گروه کنترل تمرین های تحصیلی معمول خود را انجام می دادند. به منظور تعیین تاثیر برنامهٔ مداخله ای بر مهارت های شناختی و شدت علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه از هوش آزمای تهران استنفورد بینه نسخهٔ پنچم و سیاههٔ رفتار کودکان استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش حاکی از تاثیر برنامهٔ مداخله در افزایش مهارت های دیداری فضایی آزمودنی ها بود (0٫05>p). به گونه ای که تغییر نمرات آن ها در پیش آزمون (میانگین 95٫63 و انحراف استاندارد 12٫30)و پس آزمون (میانگین 103٫52 و انحراف استاندارد8٫51) در مقایسه با نمرهٔ گروه کنترل در پیش آزمون (میانگین 98٫68 و انحراف استاندارد11٫88) و پس آزمون (میانگین 98٫26 و انحراف استاندارد10٫75) افزایش معناداری را نشان داد. بهبود عملکرد حاصل از برنامهٔ مداخله در مرحلهٔ پیگیری یک ماهه همچنان پایدار بود. نتایج پژوهش بروز تغییر معنادار در سایر مهارت های شناختی شامل استدلال سیال، دانش، استدلال کمی و حافظهٔ فعال را نشان نداد (0٫05>p). همچنین شدت علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه در مقایسهٔ پیش آزمون و پس آزمون تغییر معناداری را نشان نداد.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشانداد که برخی از مهارت های شناختی افراد دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه می تواند در اثر آموزش شناختی افزایش یابد با این وجود تعمیم این تاثیر بر سایر مهارت ها و علائم بالینی اختلال، به پژوهش های بیشتری نیاز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367709 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!