بررسی انگیزه و تمایل اقدام به درمان ارتودنسی دربیماران دارای مال اکلوژن مراجعه کننده به مراکز درمانی تخصصی شهر اصفهان در سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
انگیزه بیمار و نظر متخصص ارتدنسی دو عامل موثر در تصمیم به شروع درمان است. دانستن این انگیزه ها، حفظ و در موارد لزوم تقویت آن ها در کسب نتایج موفق از درمان ارتودنسی موثر است. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی انگیزه و تمایل به درمان ارتودنسی در مراجعین دارای مال اکلوژن به مراکز درمانی تخصصی ارتودنسی شهر اصفهان در سال 1392 بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی توصیفی – مقطعی از یک پرسش نامه طراحی شده که تایید روایی و پایایی آن برای نویسندگان محقق شده بود، برای استخراج اطلاعات از 180 بیمار 15-25 ساله استفاده شد. پرسش نامه شامل بخش های دموگرافیک، انگیزه و تمایل افراد از اقدام به درمان ارتودنسی، موانع و مشکلات اقدام به درمان بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آنالیزهای توصیفی، آزمون های غیرپارامتریک و کای تحلیل گردید (05/0=α).
یافته ها
انگیزه ی کلی افراد برای اقدام به درمان ارتودنسی در محدوده ی زیاد (4/0 ± 4/2) بود. انگیزه ی زیبایی بالاترین نمره (4/0 ± 8/2) و پس از آن انگیزه عملکردی (6/0 ±4/2) و اجتماعی(6/0 ± 3/2) بود. انگیزه ی کلی و عملکردی به طور معنی داری در مردان بالاتر بود (05/0 P value ˂). میزان تمایل به درمان ارتودنسی در حد متوسط بود (6/0± 3/2) و اختلاف معناداری میان دو جنس دیده نشد (73/0 = P value). انگیزه ی بیمار در اولویت اول و والدین اولویت دوم اقدام به درمان بود. 1/77 % افراد «هزینه ی بالا» و 6/14% «طولانی بودن» درمان را موانع اصلی اقدام به درمان ارتودنسی بیان کردند.
نتیجه گیری
مطابق نتایج مطالعه حاضر انگیزه کلی افراد برای اقدام به درمان ارتودنسی زیاد و زیبایی انگیزه مهم افراد در اقدام به درمان ارتودنسی بود. انجام مطالعات بعدی به ویژه بررسی انگیزه فرد در رابطه با نوع و شدت مال اکلوژن پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1368310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!