بررسی تاثیر کوتاه مدت میزان زاویه Inclination کاپ استابولوم بر نتایج درمانی بیماران Total hip Arthroplasty در بیماران عمل شده در بیمارستان رازی اهواز در طی سال های 1392-1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پروتز تعویض کامل مفصل هیپ (Total Hip Arthroplasty (THA؛ شامل جزء استابولار (Cup) و فمورال (Stem) می باشد. زوایای Inclination و Anteversion تاثیرات مهمی بر عمر پروتز، میزان در رفتگی، ایجاد عوارض THA دارد. لذا بر آن شدیم که تاثیر زاویه Inclination را بر روی نتایج درمانی THA بررسی نماییم.
روش بررسی
این مطالعه آینده نگر بر روی 20 بیمار که در سال 1391 و 1392 در بیمارستان رازی اهواز با آرتروپلاستی هیپ انجام شد. متوسط سنی این بیماران 54/35 و شامل 11 مرد و 9 زن بودند، برای تمام بیماران قبل و بعد از عمل جراحی (Modified Harris Hip Score (MHHS تکمیل گردید. بیماران برای دوره 24-6 با متوسط 17/5 ماه تحت پی گیری قرار گرفتند؛ و نتایج درمانی عمل جراحی با توجه به زاویه Inclination≤45 و Inclination˃45 با روش های آماری آزمون تی جفتی، ویل کاکسون و مان ویتنی مقایسه گردید.
یافته ها
در این تحقیق 20 بیمار (11 مرد و 9 زن) مورد مطالعه قرار گرفتند. 12 بیمار بعد از جراحی Inclination ≤ 45 داشتند. 60% هیپ چپ و 40% هیپ راست مورد جراحی قرار گرفت. قبل از جراحی Mean Total Score=33/45 و بعد از عمل جراحی 35/68 بود. متغیرهایی مانند: درد، لنگش؛ نیاز به استفاده از عصا، توانایی طی مسافت؛ توانایی بالا رفتن از پله؛ توانایی پوشیدن کفش؛ مدت زمانی تحمل نشستن؛ اختلاف طول اندام و دامنه حرکات اختلاف معناداری با (0/05< P) در دو گروه بیماران مشاهده نشد.
نتیجه گیری
بر اساس این مطالعه، به نظر می رسد که مقدار Inclination تاثیری بر Functional Outcome و کیفیت زندگی افرادی که عمل جراحی تعویض مفصل هیپ برای آنها انجام شده است، ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
699 تا 707
لینک کوتاه:
magiran.com/p1368728 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!