بررسی آنژیوگرافی و کاتتریزاسیون قلبی و عوارض حاد آن در کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلب در بیمارستان گلستان اهواز در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
کاتتریزاسیون قلبی یکی از مهمترین ابزار تشخیصی اختلالات قلبی عروقی است. هدف از این مطالعه بررسی کاتتریزاسیون و عوارض آن در کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلب می باشد.
روش بررسی
این مطالعه اپیدمیولوژیک توصیفی از 304 بیمار مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی که در سال 1391 در بیمارستان گلستان اهواز جهت آنژیوگرافی و کاتتریزاسیون قلبی بستری شده و تحت آنژیوگرافی تشخیصی یا اینترونشنال قرار گرفته اند می باشد. اطلاعات لازم بر اساس سوابق درج شده بیماران در پرونده ها و گزارش های آنژیوگرافی بیماران در مدت زمان قید شده جمع آوری گردید. بعدازبه دست آوردن اطلاعات برای توصیف داده ها و برای تحلیل داده ها از نسخه 17نرم-افزار SPSS استفاده می شود.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 5/1±4/37 سال و میانگین وزنی آنها 12/32± 14/98 کیلوگرم بوده است که 148 نفر (48/7%) مذکر و 156 نفر (51/3%) مونث بودند. از کل کاتتریزاسیون انجام شده 285 مورد (93/8%) تشخیصی و 19 مورد (6/2%) مداخله ای بود. در طی کاتتریسم حدود 12 بیمار (3/9%) دچار آریتمی گشتند که همگی با درمان در طی کاتتریزاسیون برطرف شد و 7 بیمار (2/3%) دچار عوارض عروقی شدند. 28 بیمار (9/2%) دچار تب بعد از آنژیوگرافی شدند.
نتیجه گیری
آنژیوگرافی و کاتتریسم قلبی به عنوان روشی تهاجمی در تشخیص و درمان کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلب در صورت امکانات مناسب شامل نیروی انسانی ماهر و تجهیزات به روز می تواند به صورت ایمن در کودکان انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
681 تا 688
لینک کوتاه:
magiran.com/p1368730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!