مطالعه ی کمی بیان ژن های دخیل در مسیر های بقاء سلولی و اتوفاژی در رده ی سلولی T-47D با کید بر اعمال مقاومت سرمایی در سلول ها در حضور DMSO

پیام:
چکیده:
دی متیل سولفوکسید (DMSO) یکی از حفاظت کننده های سرمایی است که در زمان انجماد و نگهداری طولانی مدت سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطالعه، ساز و کار حفاظتی این ماده در رابطه با مسیرهای بقای سلولی و اتوفاژی مد نظر قرار گرفته است. بررسی سطح بیان ژن های دخیل در اتوفاژی با استفاده از Real time RT-PCR نشان داد که در پایین ترین غلظت از DMSO ژن های دخیل در مسیر اتوفاژی (atg5، lc3، beclin1، dram و p53) افزایش بیان می یابند و به همین علت، با راه افتادن اتوفاژی مرگ، سلول ها توان حیاتی پایین تری را در قیاس با سلول ها یی که در غلظت های بالاتر از ماده ی حفاظت کننده ی سرمایی منجمد شده اند دارا می باشند. افزایش توان حیاتی سلول ها در غلظت های بالاتر DMSO (بالاتر از 10%) به خاطر تبدیل اتوفاژی مرگ به اتوفاژی بقا روی می دهد که با افزایش سطح بیان ژن های مسیر AKT/mTOR مورد یید قرار گرفته است. مطالعه ی همزمان اتوفاژی و مسیر AKT/mTOR می تواند به عنوان یکی از روش های تفکیک اتوفاژی مرگ و بقا تلقی و استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
438 تا 452
لینک کوتاه:
magiran.com/p1370925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!