الگوی مرگ و میر بیمارستانی سکته ی قلبی و عوامل موثر بر آن در ایران: یک مطالعه ی ملی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در ایران، تا زمان انجام این پژوهش، مطالعه ی جامع و مبتنی بر جمعیت، برای تعیین الگوی اپیدمیولوژیک سکته ی قلبی و به ویژه، تعیین میزان و عوامل موثر بر مرگ و میر بیماران در بیمارستان انجام نشده بود. این مطالعه با این هدف انجام گرفت.
روش ها
این مطالعه ی هم گروهی آینده نگر و مبتنی بر جمعیت، از داده های 20750 بیمار جدید مبتلا به سکته ی قلبی در سال 1391 در ایران استفاده نمود. از Cox Regression و Logistic Regression برای تحلیل داده ها در نرم افزار Stata استفاده شد.
یافته ها
4/72 درصد بیماران مرد و مابقی زن بودند و میانگین و انحراف معیار سن در آنان 4/13± 2/61 سال بود. میزان کشندگی مرگ بیمارستانی به علت سکته ی قلبی برابر 1/12 درصد بود. میزان بروز مرگ بیمارستانی در زنان بیشتر از مردان بود. این میزان در کل کشور 74/6 درصد با حدود اطمینان (CI 95%) 7-4/6 درصد بود. سن بالاتر از 84 سال، جنسیت زن، بی سوادی، عدم دریافت درمان ترومبولیتیک، دیابت نوع دو، درد قفسه ی سینه قبل از ورود به بیمارستان و درد مقاوم به درمان، انسداد شاخه ی راست قلب، تاکی کاردی بطنی، فیبریلاسیون دهلیزی، سکته ی قلبی با بالارفتن قطعه ی ST، نارسایی قلب و دریافت آنژیوبلاستی مهم ترین تعیین کننده های مرگ بیماران بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، به نظر می رسد که سکته ی قلبی با بالارفتن قطعه ی ST و سن بالاتر از 84 سال بیشترین اثر را بر بروز مرگ بیمارستانی بیماران مبتلا به سکته ی قلبی دارد. نتایج این مطالعه برای برنامه ریزی در پایش و بهبود مراقبت ها و درمان بیماران کمک کننده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1370951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!