تاثیر پیش تیمار بذر با عناصر کم مصرف آهن و بر روی برخی شاخص های جوانه زنی و عملکرد گل همیشه بهار (Calendula officinalis L.)

نویسنده:
چکیده:
به منظور ارزیابی تاثیر پیش تیمار بذر گل همیشه بهار با آهن و بر روی برخی شاخص های جوانه زنی و عملکرد آزمایشی در سال 1390 در دو مرحله آزمایشگاهی و مزرعه ای در سه تکرار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اجرا شد. تیمارهای مورد مطالعه شامل پیش تیمار بذر با آهن و بر در غلظت های 0/5%، 1%، 1/5% و 2% همراه با شاهد آب مقطر و دو تیمار ترکیبی 1/5% آهن + 1% بر و 2% آهن + 1% بر بود. براساس نتایج پیش تیمار بذر در غلظت های 1% و 1/5% آهن و بر به تنهایی یا در تیمارهای ترکیبی درصد جوانه زنی بذر همیشه بهار را در مقایسه با شاهد بهبود بخشید. بذرهای پرایم شده در محلول 1/5% سولفات آهن از شاخص قدرت گیاهچه بالاتر (برابر 2/3) برخوردار بودند. در بذرهای تیمار شده با اسید بوریک شاخص قدرت گیاهچه در صورت افزایش غلظت بر در محلول غذایی به بیش از 1% محدود شد. البته عملکرد گل در تیمارهای حاوی 1/5% سولفات آهن + 1% اسید بوریک، 1/5% و 2% سولفات آهن و 2% سولفات آهن + 1% اسید بوریک به ترتیب حدود 39%، 34%، 24% و 28% بیشتر از شاهد بود. اسانس روغنی در بین تیمارها از 0/1 میلی لیتر در مترمربع در دو تیمار 1/5% و 1% اسید بوریک تا 0/27 میلی لیتر در مترمربع در تیمار ترکیبی 1/5% سولفات آهن + 1% اسید بوریک از خود تغییر نشان داد. اما از نظر این صفت تیمار 2% سولفات آهن + 1% اسید بوریک با تولید 0/14 میلی لیتر اسانس در کلاس آماری پایین تری نسبت به دیگر تیمار ترکیبی قرار گرفت. بنابراین تیمار بذر با آهن و بر می تواند به عنوان روشی برای بهبود عملکرد اسانس گل همیشه بهار توصیه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
879 تا 888
لینک کوتاه:
magiran.com/p1370967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!