تخمین تلفات نشت دریک سیستم پیچیده از رودخانه های فصلی در شرایط جریان غیر ماندگار

پیام:
چکیده:
تخمین تلفات نشت و روندیابی جریان دریک سیستم رودخانه ای فصلی با تعداد شاخه های متعدد و اتصالات پیچیده بدلیل تلفات انتقال و نبود جریان پایه قبل از وقوع سیلاب با روش های مرسوم روند یابی امکان پذیر نمی باشد و لازم است روش های روند یابی برای این سیستم رودخانه ای توسعه داده شوند. بدین منظور در این پژوهش مدلی کامپیوتری برای مقاطع نامنظم رودخانه ای تهیه شده است که در آن معادلات دیفرانسیل جزئی جریان غیرماندگار غیریکنواخت (معادلات سنت – ونانت) پس از خطی شدن، با روش تفاضل های محدود و تکنیک تناوبی حل می شوند. رقوم جریان در محل اتصالات رودخانه ای با استفاده از روش خط تاثیر و بصورت کاملا ضمنی در هر گام زمانی تعیین می گردد. بررسی دقت مدل از نقطه نظر برنامه نویسی، توانائی آن در شبیه سازی جریان یکنواخت و ارضاء رابطه پیوستگی با استفاده از یک سیستم حلقه ای مرکب از 8 کانال روباز انجام شد. نتایج صحت سنجی نشان داد بیشترین خطای محاسبه دبی و عمق جریان به ترتیب 0/7 و 0/0209 درصد می باشد بنابراین مدل حاضر با دقت بسیار بالائی دبی و نیمرخ سطح آب در هر یک از شاخه ها را برآورد می نماید. پیش بینی رفتار جریان و تلفات انتقال با استفاده از هیدروگراف لن و مشخصات رودخانه هانگز واش نشان داد که استفاده از رابطه موسکات بهتر از سایر روابط تجربی تلفات نشت و زمان شروع و اوج سیلاب را تخمین می زند. در شرایط وجود نشت از یک سیستم بسیار پیچیده کانال های روباز متشکل از 24 شاخه با شیب اندک، که دبی هریک از شاخه ها به تغییرات ناچیز عمق جریان حساس است، استفاده گردید. در این شبکه مدل توانائی تشخیص جهت جریان در هر یک از شاخه ها را نیز دارد. برای جریان ماندگار نتایج نشان داد دبی خروجی از سیستم به علت وجود تلفات نشت به مقدار 1/127 درصد کاهش یافته است. در جریان غیر ماندگار با وجود نشت حجم هیدروگراف خروجی از سیستم حدود 6/37 درصد کمتر از حجم هیدروگراف ورودی به سیستم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1371170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!