تاثیر برداشت شن و ماسه بر میزان بار رسوبی و دانه بندی بار بستر در رودخانه ی کجور

پیام:
چکیده:
برداشت شن و ماسه از بستر و کناره های رودخانه سبب تغییر در شرایط هیدرولیکی، هیدرولوژیکی، تغییر توان حمل جریان و افزایش فرسایش بستر و کناره های رودخانه و تخریب سازه های موجود در مسیر رودخانه می شود. آگاهی از تاثیر برداشت شن و ماسه بر مقدار، کیفیت و نحوه ی انتقال رسوبات امری اجتناب ناپذیر است. در این پژوهش به منظور بررسی تاثیر برداشت شن و ماسه از رودخانه ی کجور در استان مازندران بر میزان انتقال بار معلق و بستر، تغییرات قطر و اندازه ی بار بستر انتقالی، به ترتیب تعداد 12 و 3 نمونه رسوب معلق و بستر در شرایط بدون و با برداشت محلی شن و ماسه و دبی از فلوم خروجی مستقر بر رودخانه ی کجور در حوزه ی آبخیز جنگلی آموزشی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس برداشت و آنالیزهای مربوطه انجام گردید. نمونه برداری بار معلق با استفاده از دبه های نمونه بردار و بار بستر با استفاده از تله-انداز سبدی شکل رسوب بستر انجام شد. دانه بندی بار بستر نیز با استفاده از الک های استاندارد و آنالیزهای مربوطه در محیط نرم افزار GRADISTAT و Excel 2007 انجام گردید. تحلیل نتایج نشان داد که پس از برداشت شن و ماسه از رودخانه، بار معلق بین 300 تا 547 درصد، بار بستر به طور متوسط 1130 درصد و نسبت بار بستر به معلق به طور متوسط 120 درصد بیش تر از حالت بدون برداشت مصالح بوده است. قطر 10D بار بستر برای شرایط با برداشت کم، متوسط و شدید به طور متوسط به ترتیب 17، 24 و 35 درصد افزایش داشت. قطر 50D نیز در شرایط با برداشت کم و متوسط و با دبی کم 21 درصد افزایش و در شرایط با شدت برداشت زیاد در دبی مختلف رفتار پیچیده ای داشت. قطر 90D هم در شرایط با شدت برداشت کم تغییرات نامحسوسی داشت ولی با شدت برداشت متوسط و زیاد 100 تا 900 درصد افزایش یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1371179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!