توصیف، طبقه بندی و تحلیل گونه شناختی سفال های دوره ی اشکانی گورستان سنگ شیر همدان

پیام:
چکیده:
دوره اشکانی یکی از ناشناخته ترین دوره های تاریخی ایران است و تا سال های اخیر آن را «دوره میانه تاریک تمدن ایران باستان» می دانستند. سالیان متمادی شناسایی و بررسی فرهنگ و هنر اشکانی تنها بر پایه کاوش های انجام شده در بین النهرین و سوریه، به ویژه در پالمیر و دورااروپوس قرار داشت. در ایران تنها محوطه های مهم: شوش، کوه خواجه، خورهه، قلعه یزدگرد، تپه نوشیجان، قلعه ضحاک، گورستان طاق بستان کرمانشاه، دامنه پارتی بیستون و معبد لائویسه نهاوند کاوش شده اند. یکی از با ارزش ترین مواد فرهنگی دوره ی اشکانی سفال آن است که موضوعی بسیار مهم، دشوار و نا شناخته است و پژوهش و بررسی آن ضروری است. در دوره ی اشکانی نکته مهم این است که در تمام قلمرو اشکانی سفال ها یک سان نبوده است. در این دوره در هر منطقه ایران سفال هایی وجود داشته که مشخصه آن منطقه بوده و با سفال های مناطق همجوار متفاوت بوده است. محوطه ی سنگ شیر در شرق شهر همدان قرار دارد، در شمال شرق این محوطه بر روی تپه ای طبیعی یک گورستان وسیع وجود دارد که مجسمه شیرسنگی در بلند ترین نقطه جنوب غربی آن قرار دارد. این گورستان در سال 1345 ش. توسط «علی اکبر» سرفراز مورد بازدید قرار گرفت و پس از آن در سال های 54-1353 ش. توسط «مسعود آذرنوش» کاوش شد که در نتیجه ی آن گور های دوره ی: هخامنشی؟، سلوکی؟، اشکانی و اسلامی به دست آمد. در این نوشتار یافته های -سفالی اشکانی- به دست آمده از این گورستان مورد: مطالعه، گونه شناسی، مقایسه و تحلیل قرار گرفته اند که در نتیجه ی آن سه نوع: سفال معمولی، جلینگی و لعاب دار شناسایی شد. مطالعه و مقایسه تطبیقی سفال ها نشان داد که سفال های این گورستان مشابه با سفال های محوطه های حوزه های فرهنگی: غرب، جنوب غرب، شمال غرب ایران و مرکز بین النهرین است. بر اساس مطالعات انجام شده، می توان بیان نمود که مجموعه سفالی گورستان سنگ شیر همدان مربوط به اوایل و اواسط دوره ی اشکانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1371278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!