طبقه بندی سفال ساسانی دره سیمره،مطالعه موردی: قلعه سیرم شاه

پیام:
چکیده:
دره سیمره که منطقه حایل میان استان های لرستان و ایلام است، از مناطق تقریبا ناشناخته در باستان شناسی ایران است. رودخانه سیمره از رودخانه های دائمی استان ایلام است که به حوضه آب ریز کرخه می پیوندد و در حال حاضر مرز بین دو استان ایلام و لرستان را تشکیل می دهد. در محدوده استان ایلام، در بخش هایی که دره ها عریض و بر میزان زمین های هموار افزوده شده، وجود رودخانه سیمره شرایط را برای انجام فعالیت های کشاورزی و نیز شکل گیری استقرارهای موقت و گاه دائم به وجود آورده است، ولی بیشتر این استقرارها (دائم یا فصلی) به دلیل وجود ارتفاعات و کوه ها فاقد راه های ارتباطی و مسیرهای حرکتی مناسب هستند. در این منطقه تپه های متعددی از دوران مختلف و خصوصا دوران ساسانی دیده می شود. «قلعه ی سیرم شاه» در ساحل شرقی رودخانه سیمره و بر روی یک پشته ی طبیعی به ارتفاع تقریبی 40 متر از سطح زمین های اطراف و 725 متر از سطح آب های آزاد قرار گرفته است. این تپه که یک قلعه مربوط به دوران ساسانی است، مورد کاوش قرار گرفت. در جریان کاوش از این محوطه و بررسی سطح و دامنه های آن تعدادی سفال به دست آمد که تعداد 361 قطعه مورد مطالعه و طبقه بندی قرار گرفت. اهمیت سفال های این محوطه به دلیل تک دوره ای بودن آن است. مبنای این مطالعه، طبقه بندی و گونه شناسی سفال ساسانی قلعه سیرم شاه و سپس مقایسه ی آن ها با نمونه های مشابه در زاگرس مرکزی و دیگر مناطق شناخته شده از دوره ساسانی است. سفال های به دست آمده از قلعه سیرم شاه در: 6 فرم ظرف، 13فرم لبه، 3فرم کف، 3فرم دسته و 7شیوه تزیینی طبقه بندی شدند که علاوه بر تاثیرات سبک محلی، تاثیر و نفوذ سفال گری ویژگی های فنی سفال ساسانی حوزه ی فرهنگی غرب و جنوب غرب ایران دیده می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1371282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!