استفاده از پلی لاتیس در حفاظت خاک و تثبیت شن های روان و گردوخاک

پیام:
چکیده:
شرایط طبیعی ایران به گونه ای است که قسمت اعظم آن در زمره مناطق خشک و فراخشک قرار گرفته است. علاوه برآن بخش های وسیعی از سطح کشور هایی از جمله عراق، عربستان، کویت، کشور های حاشیه خلیج فارس در جنوب و غرب و کشور های پاکستان، ترکمنستان در شرق و شمال شرق کشور نیز دارای شرایط خشک و بیابانی هستند که می تواند به کانون های بحرانی تشکیل طوفان های شن و گردوخاک تبدیل شوند که اثرات آنها به کشور ایران نیز منتقل می شود. استفاده از مالچ نفتی به منظور تثبیت ماسه های بادی از دیر باز در کشور مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از موادی که می تواند در تثبیت شن های روان مورد استفاده قرار گیرد، پلیمری به نام پلی لاتیس است. پلی لاتیس، پلیمری در مقیاس نانویی با پایه طبیعی است که با برخورداری از یک شبکه کراسلینکی، امکان چسبانیدن ذرات جامد خاک به یکدیگر را فراهم آورده و از حرکت ماسه و خاک در مقابل باد هایی با سرعت بیش از 100 کیلومتر جلوگیری می نماید.
پلیمر پلی لاتیس از جمله پلیمر هایی است که طی سال های اخیر و پس از آزمایش های فراوان به وسیله شرکت کارآفرینی و فن آوری ایران (کفا)، مرکز پژوهش، توسعه همکاری و صنایع نوین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور مورد تایید قرار گرفته است. مطالعات بررسی و کارایی پلیمر پلی لاتیس در مورد تثبیت ماسه های روان و امکان کاشت گیاه پس از طی مراحل تحقیقاتی و آزمایشگاهی و ثبت اختراع آن، در سال 1386 به وسیله شرکت بهکاو پویا در منطقه ابوزیدآباد کاشان و متعاقبا در سال های بعدی در مناطق دیگری از جمله در مناطق دشت عباس و شهرستان میناب مورد استفاده و تحقیق قرار گرفته است علاوه برآن کارایی این محصول در تثبیت سطوح سد های باطله و دپو های معدنی واحد های صنعتی سنگ آهن گل گهر سیرجان، فولاد خوزستان و آلومینیوم المهدی به کار برده شده است. دوره مانده گاری این پلیمر بسته به شرایط عمومی منطقه، میزان پاشش و اهداف برنامه ریزی شده 12 تا 18 ماه می باشد به طوری که با سپری شدن دو دوره زمستان، فرصت کافی جهت رشد و ریشه دوانی گیاه جهت تثبیت ماسه در منطقه را ایجاد نماید. همچنین افزایش دوره ماندگاری این محصول با فراهم نمودن تجهیزات مناسب در زمینه امکان پاشش به صورت مخلوط و یا ترکیبی از پاشش مایع بر روی سطح و مخلوط به صورت دوغ آب امکانپذیر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1371384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!