مقایسه انجام پالس اکسیمتری و کاتتریزاسیون قلبی درمدیریت درمان کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پالس اکسیمتری و کاتتریزاسیون قلبی از موارد دخیل در درمان کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی هستند. تشخیص میزان اشباع اکسیژن خون شریانی دربیماران مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی (CHD) می تواند برای بررسی و مدیریت آنها موثر باشد. هدف از این مطالعه مقایسه پالس اکسیمتری و کاتتریزاسیون قلبی در مدیریت درمان کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی بود.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی 110 بیمارمبتلاء به بیماری های قلبی سیانوتیک و غیر سیانوتیک که کاندید کاتتریزاسیون قلبی راست و چپ بودند به وسیله پالس اکسیمتر از انگشت اشاره مورد بررسی قرار گرفتند و به طورهم زمان، اشباع اکسیژن از طریق کاتتریزاسیون قلبی ثبت شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS و روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
ارتباط آماری معنی داری بین اشباع اکسیژن شریانی اندازه گیری شده به وسیله پالس اکسیمتر و اشباع اکسیژن آئورت (0/0001>p) و هم چنین بین ضربان قلب در الکتروکاردیوگرام وپالس اکسیمتر (0/0001>p) وجود داشت. هم چنین وجود سیانوز(0/001=p)، چماقی شدن انگشتان(0/001=p)، میزان اشباع اکسیژن کم در ورید اجوف فوقانی ودهلیزراست(0/002= p) می تواند از دقت پالس اکسیمتر برای تشخیص اشباع اکسیژن خون شریانی بکاهد. هم چنین متوسط فشاردهلیزراست می تواند بردقت پالس اکسیمتربرای تشخیص ضربان قلب (0/034=p)تاثیر بگذارد. حداکثر حساسیت و ویژگی پالس اکسیمتر برای تشخیص اشباع اکسیژن 88 درصد و ضربان قلب 99 ضربان دردقیقه بود.
نتیجه گیری
پالس اکسیمتریک ابزار مفید برای برآورد میزان اشباع اکسیژن شریانی و ضربان قلب در کودکان مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی(CHD) و روشی غیر تهاجمی در مقایسه با کاتتریزاسیون قلبی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1096
لینک کوتاه:
magiran.com/p1373833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!