دیدگاه دانشجویان مستقر در خوابگاه در مورد اهمیت عوامل محیطی و نقش آن بر سلامت جسمانی، روانی و وضعیت تحصیلی آنان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
خوابگاه های دانشجویی محیط های جمعی هستند که در صورت داشتن شرایط مناسب می توانند جو مطلوبی برای بهبود فرایند یادگیری ایجاد کنند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت محیطی موجود خوابگاه از نظر دانشجویان و میزان اهمیت آن بر وضعیت جسمانی، روانی و تحصیلی آنان طراحی و اجرا گردیده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی - مقطعی با استفاده از پرسشنامه طراحی شده بر اساس استانداردهای محیطی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در خوابگاه دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی و اجرا گردیده است. اعتبار و پایایی پرسشنامه در ابتدا ارزیابی گردید. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام گرفت. در پایان با استفاده از نرم افزار 16 spss آمار توصیفی وآنالیز واریانس تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام گرفت.
یافته ها
میانگین سنی دانشجویان 6/3±25/34 بوده است. از نظر اهمیت مورد توجه برای دانشجویان امنیت خوابگاه با میانگین 4/62، تعداد افراد موجود در یک اتاق با میانگین 4/58 از 5 و نظافت عمومی با میانگین 4/56 به عنوان مهمترین مسائل محیط فیزیکی ذکر گردیده اند. شصت درصد دانشجویان معتقد بودند محیط خوابگاه باعث افزایش بهداشت روانی در آنها می شود همچنین 65/1 درصد آنان معتقد بودند شرایط خوابگاه در افزایش موفقیت تحصیلی آنان موثر است.
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر عوامل محیطی بر سلامت جسمانی، روانی و وضعیت تحصیلی دانشجویان توجه به اصلاح عواملی که می توانند این محیط را محیطی امن برای تحصیل و بهبود شیوه های زندگی دانشجو تبدیل نمایند امری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1374228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!